Mera rotting åt varje småtting!

by

Ja, det verkar vara vad Utbildningsminister Jan Björklund har i åtanke för den ”nya skolan”. Jag tror verkligen inte på den skola batongliberala folkpartiet nu erbjuder, mesta dels för att vi inte har samma bild av skolan från första början.

Att en man som endast arbetat som militär pratar om en ”flummskola” känns för mig inte sådär 100% trovärdigt. Dessutom är det defacto att misstroendeförklara alla människor som jobbar inom utbildningsväsendet idag. Därför borde Björklundsplan rent tekniskt antingen byta ut alla människor inom dagen skolväsende mot några helt nya superlärare (!) eller så ska han bara ge de som redan finns en rejäl omgång.
Björklund har valt att belysa de ämnen där svenska elever ligger under snittet (mattematik och naturvetenskap) samt blundat för de där vi ligger klart över snittet (samhällsvetenskap och språk). Han har valt att förbjuda mobiltelefoner, kepsar och elevdemokrati istället för att kolla på hur man ökar kunskapsnivån för de som inte hänger med.
Han vill införa tuffare tag mot frånvaro samtidigt som regeringen drar ner på allt det sociala för ungdomar så som fritidsgårdar och aktiviteter vilket i förlängningen är en stor hjälp för de som har de sämsta sociala förhållandena (vilket i förlängningen ofta är de med sämst närvaro).

Så när Jan Björklund kommit så pass nära 40-talets skola på så kort tid som 3 år, är det inte dags att införa barnaga igen då? För att ta steget fullt ut. Rösta på Jan Björklund och Folkpartiet – Batongliberalerna i nästa val! För mera rotting åt varje småtting…

Andra:
Utbildningsnyheter.nu, aftonbladet, Ann-Sofie Wågström

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Mera rotting åt varje småtting!”

  1. markussa Says:

    nu tog du väl i lite väl mycket? Jag har tidigare jämfört Björklund med hitler tack vare hans elitklasser och konstiga intagningsreger på komvux och högskola (jag tog i alldeles för mycket den gången :P). Men detta förslag ser jag inga problem med alls. Om man drar ner på fritidsgårdar (vilket jag också tycker är fel iochförsig) så är det väl bara naturligt att jobba för högre närvaro i skolan? Jag vill att fler ska ha bättre utbildning och på så sätt få mer kunskap. I sydkorea är tydligen kunskap otroligt högt värderat och alla som har mycket av det får otroligt mycket respekt, i dagens Sverige verkar det som att det enda viktiga är att alla har jobb, ”skit i om de är städare så länge de jobbar!”

  2. Lars B Says:

    Det finns inga ”patentlösningar” på skolkproblemet, men en sak är säkert vill man förbättra situationen för dessa elever behöver man ta reda på vad som är orsaken till skolket.
    Sören Kirkegaards skrift ”Till eftertanke” borde vara varje pedagogs ledstjärna.

    Om jag vill lyckas med att föra en
    människa mot ett bestämt mål måste jag
    först finna henne där hon är och börja just där.
    Den som inte kan det lurar sig själv när
    hon tror hon kan hjälpa andra.
    För att hjälpa någon måste jag visserligen
    förstå mer än vad han gör men först och
    främst förstå det han förstår.
    Om jag inte kan det så hjälper det inte att
    jag kan mer och vet mer.
    Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så
    beror det på att jag är fåfäng och
    högmodig och egentligen vill bli beundrad
    av den andre i stället för att hjälpa honom.
    All äkta hjälpsamhet börjar med
    ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och
    därmed måste jag förstå att detta med att
    hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.
    Kan jag inte detta så kan jag heller inte hjälpa.

Kommentera

