Stockholm i världen, inte bara i Sverige

by

När vi pratar infrastruktur, framför allt ur ett Stockholmsperspektiv, så blir debatten numera ganska lätt lite skev i förhållande till verkligheten. Nästan som om varje individ fick ta ställning till om de bara vill satsa på tåg och miljövänliga kollektiva alternativ eller bara satsa på stora vägar och flyg. Jag tror ju däremot att vi måste nyansera, se framtidens utmaningar och lägga fokus på två saker: 1. Förbättra och förenkla människors vardag 2. Visa upp Stockholm som en världsstad, Stockholm ska mäta sig med Amsterdam och Köpenhamn snarare än Karlstad och Gnosjö.

Trafiksituationen i Stockholm är inte speciellt bra, mycket köer och på sina håll dåligt planerade trafiklösningar, eller snarare lösningar som gått ur tiden. Min långsiktiga vision är ett Stockholm som går emot en allt mer bilfri statskärna, en innerstad där avgaserna är minimerade. För att uppnå det, men också för att förbättra förutsättningarna för Stockholm som stad men också dess invånare, så måste förbifart Stockholm bli en verklighet.

Trots min vilja att lägga 27 miljarder på en väg så är kollektivtrafiken vår framtid, förbifarten är en nödvändig del för att skapa ett långsiktigt hållbart Stockholm, men än viktigare är det att öka kollektivt resande. Målet måste vara att det är så pass bekvämt, så pass kostnadseffektivt och så pass tillgängligt att det kollektiva resandet blir det självklara alternativet.

Bloggare: Robert Noord, Peter Andersson

Annonser

5 svar to “Stockholm i världen, inte bara i Sverige”

  1. Marilla Says:

    Men ni vet väl om att pga Förbifarten så leder hela Stockholmsöverenskommelsen, trots Citybanan och allt, till att biltrafiken tar stora andelar resande från kollektivtrafiken. Verkar det då inte lite naivt med er hållning?

    • monaforpresident Says:

      Det handlar om att inte bara se till kortsiktiga perspektiv utan också till den betydligt långsiktigare helheten, befolkningsökning och ökad företagsamhet. Dessutom så finns det inget som inte säger att kollektivtrafiken i regionen inte kan satsas än mer på när det gäller nya projekt, turtäthet och kvalité.

  2. Marilla Says:

    Men Stockholmsöverenskommelsen, och regionplanen som bygger på den, syftar ju till att lösa den långsiktiga helheten. 2030 – inte det minsta kortsiktigt. Biltrafikandelen av resandet ökar från 39 % till 50 % i länet. Andelen resor med kollektivtrafik minskar från 42 till 37. Och detta trots att Cederschiöld & co räknar med en stor satsning på spår inkl Citybanan, alla tvärbanor, osv osv. Varav en stor del ännu saknar finansiering. Så – det är synnerligen naivt att säga att Förbifarten är en del av en bra bild också för kollektivtrafiken på ‘lång sikt’.

  3. Marilla Says:

    Ja, kanske menar ni att det händer något magiskt efter 2030. Det är i så fall mycket förutseende – det finns idag inget sagt om vad som då ska investeras i.

  4. Marilla Says:

    Verkar inte som att det fanns så mycket kunskaper bakom uttalandet ”förbifarten är en nödvändig del för att skapa ett långsiktigt hållbart Stockholm, men än viktigare är det att öka kollektivt resande. ” eftersom denna inbyggda motsägelse (enligt alla underlag) inte har styrkts på denna blogg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: