Höghastighetståg, en möjlighet, ett måste

by

Personligen blir jag enormt frustrerad utav debatten om höghastighetståg, det är egentligen ingen som säger emot dem, men inte heller någon som gör något. Jag tror att det även från politiskt håll måste uppmärksammas vilka möjligheter som finns med höghastighetstågen, inte minst då de länkas ihop med det europeiska järnvägsnätet. Banverket säger tidigast 2025 kan snabbspårslinjen vara klar, jag är rädd att det kommer att ta än längre tid. Höghastighetstågen måste verkligen bli högsta prioritet när det gäller infrastruktursatsningar, här ropas det högt om så väl norrbottniabana som förbifart Stockholm som enligt många borde gå före. De rödgrönas linje kommer med all säkerhet ligga klar, höghastighetstågen är prio ett. Däremot så håller jag inte med mina gröna vänner i deras argumentation om att man är tvungen att göra ett vägval mellan höghastighetståg och förbifarten, jag tror att båda är och måste vara möjliga.

Det politiska målet kan aldrig vara att förbjuda flyg eller bilresor, att däremot underlätta för miljövänliga resor och göra dem till det bekvämaste alternativet.

Kommentera

