Bra, dåligt, skrämmande

by

Att de rödgröna tar hem segern i den senaste opinionsundersökningen är självklart helt fantastiskt, att S fortsatt är störst med en klar ledning är också positivt, men inte bra. Nej rent av illa för partiet är det när siffran inte slutar runt 35% eller högre. Här kan man självklart kolla på flera aspekter, dels de nya partiernas frammarsch, mycket ungdomar som Socialdemokratin bör kunna locka till sig men också det faktum att Miljöpartiet börjat ses som ett seriöst alternativ och det faktum att deras huvud frågor ständig är i fokus.

Skrämmande är självklart det parti som enligt opinionsundersökningen skulle få 5,6% utav rösterna, 5,6%! Främlingsfientligheten verkar få fotfäste i Sverige och jag hoppas innerligt att det här är något som alla politiska partier och samhällsinstanser aktivt försöker motverka, för vad händer om 5,6 procents partiet hamnar som vågmästare i riksdagen? Mona Sahlin och Socialdemokratin kommer aldrig någon gång, någonstans samarbeta med dem, det är tydligt, men skulle Reinfeldt kunna tänka sig att bara se till och bli omvald med hjälp av dem? Bara samarbeta lite? Då går jag nog i politiskt asyl..

Enligt den här bloggen skulle SD dock få 22 mandat, de rödgröna 179 och den blågröna soppan 148, så stämmer den fördelningen kan man vara lite, lite, lugnare. Allt detta bygger dock på att KD ska slängas ut ur riksdagen (vilket i sig vore fantastiskt). Men säg istället att både KD blir kvar och SD kommer in, ja då har Svensk politik en extremt allvarlig kris framför sig.

Så håll tummarna för att inget av dessa partier kommer över 4% så kan vi tryggt se att Claes Tholin, partiordförande för (s) fram till 1907, är den enda Socialdemokratiska partiledare som inte varit Statsminister. Sen hade jag gärna sett ett avskaffande av de fjantiga statsskick vi har idag. Det känns så extremt omodernt att ha en medeltida kvarleva i form utav ärvda yrken. Demokratisk Republik eller fortsatt omodern Monarki.

Andra bloggar om spektaklet: Peter Swedenmark, Björn Wadström, Svensson, Viktor Tullgren

Etiketter: , , , , , , , ,

13 svar to “Bra, dåligt, skrämmande”

  1. sten Says:

    Mona Sahlin är Alliansens bästa valarbetare. Hoppas att hon får sitta kvar efter sossekongressen i höst. Lägga lilla huvudet på sne och prata babyspråk med vuxna människor går inte hem. Mona är inkompetent och har ingen utbildning. När hon gick på Södra Latin fick hon medelbetyg 3.3, det var på den tiden då alla fick 3.0 bara dom visade upp sig mellan varven. Sverige kan bara inte ha ett fd. storköksbiträde som statsminister, dessutom vara den anställningen visst bara tre månader. Att miljömupparna har lyckats lura skjortan av den Svenska valmanskåren är för mig en gåta. Hoppas bara att väljarna genomskådar klimatbluffen. Lustigt att Maria Tjatterstrand besöker Antarktis för att studera hur mycket isen har smält. För 6000 år sedan var Antarktis isfri. Klimat och temperatur varierar över tiden.

    • monaforpresident Says:

      Och intetsägande människor som du själv är oppositionens bästa valarbetare. Att istället för att angripa faktisk politik göra personangrepp är bara tragiskt och tas inte speciellt serriöst. Hade det varit så hade man kanske kunnat kolla lite mer på Statsministerns idiotförklaring utav hela det svenska folket, ”det sovande folket”.

  2. Christian Valtersson: Media väljer att blunda för KDs haveri Says:

    […] får de rödgröna sammanlagt 179 mandat, vilket räcker för majoritet.Via: DN, Aftonbladet, Mona for President, KAS Published by Christian Valtersson kl. 12:02 Etiketter: kristdemokraterna, […]

  3. urok2 Says:

    Varför tror du att det skulle bli en extremt allvarlig politisk kris ifall KD och SD kom in i riksdagen? På min tid som SSU-are var vi extremt oroliga över Ny Demokrati, och vad blev resultatet. Tja, Sverige som politiskt system överlevde medan partiet knappast gjorde det. Systemet är starkare än man kan föreställa sig. Då kan jag tycka att det är mer bekymmersamt att man idag inte vet vad partiet (s) står för i många frågor. Vill man till exempel införa republik som du och skulle man våga stå för det? I så fall skulle jag omedelbart tacka för mig och rösta på något annat parti eftersom republikanernas mål bara är att trampa på sina medmänniskor bakom en fernissa av demokrati. Vilket ligger ganska långt från den respekt och kamratskap som var det viktiga för mig när jag engagerade mig för länge sedan.

  4. sten Says:

    Ordet serriös stavas med ett r. Det heter seriös. Låt vara att det är en skitsak, men det bevisar hur dålig sossepolitiken varit på skolområdet när man inte har lärt eleverna att stava. En sak skall den här bloggen ha kred för, ni tog in mitt inlägg, jag var helt övertygat om att bli refuserad. Jag brukar skriva en del inlägg på både vänster och högerbloggar. På Nazistbloggar, vänsterextremistiska bloggar är jag avstängd. Men det här var lustigt, att jag blev godkänd.

    • monaforpresident Says:

      Jag korrektur läser inte alla mina inlägg, därav kan ett och annat fel dyka upp utav bara farten, har inte speciellt mycket med mina kunskaper i det svenska språket att göra…

  5. Reza M. Says:

    Sten, jag måste tyvärr ge dig rätt.
    Läs Monas postuma brev till Michael Jackson på Newsmill…eller hennes ”kärleksbrev” till Bruce Springsteen.
    Helt otroligt.
    Jag vill åtminstone ha en partiledare i mitt parti (ja, jag är sosse) som kan uttrycka sig korrekt i tal och skrift.
    Det kan inte Mona. 😦
    Sina tal skriver hon ju inte själv, tack och lov.

    • monaforpresident Says:

      Extremt få partiledare skriver sina egna texter eller tal, däremot är Mona Sahlin extremt bra på att själv göra det. Ett av de bästa retoriska talen som hållits i svenskpolitik var hennes försvarstal efter tobleronekrisen, ett tal där hon endast använde ett par få stödord och ett tal som ofta lyfts fram i retorik kurser som retoriskt fulländat.

  6. sten Says:

    Är det månne sonen till Mikaela Valtersson som uttalar sig och vädrar morgonluft? KD skulle kunna ingå ett valtekniskt samarbete med något annat borgerligt parti, om det skulle knipa. Finns det något annat parti som är så kåta och makthungriga som MP, fy tusan. MP har kastat all sin ideologi över bord för att komma till köttgrtytorna, dålig stil. Sossarna kan jag ha respekt för, mitt tidigare parti, dom står för någonting. Samarbetet med mellan (S) och (MP) kommer sanna mina ord att leda till en utplåning av (S). Ett tillväxtvänligt parti kontra ett stenålderparti går inte ihop. MP hör hemma på historiska muséet. Utan tillväxt i ekonomin finns det inget att fördela.

  7. Anders @ ungsvensk.se Says:

    Hur kan SD vara främlingsfientligt när de vill ha samma invandringspolitik som de danska och de finska socialdemokraterna?

    • monaforpresident Says:

      1. Jag är Svensk Socialdemokrat, och SAP svarar inte för vad syster partier gör

      2. Jag måste däremot konstatera att dessa systerpartier har anpassat sig efter den borgeliga hegemonin i respektiveland på just dessa områden och till viss del anpassat sin politik utifrån någon annans dagordning. Jag håller däremot inte alls med om att det skulle röra sig om samma politiska agenda som helt klart främlingsfientliga tillika islamofobiska sverigedemokraterna.

  8. Alla dessa opinionsundersökningar « Mona For President Says:

    […] Mona For President Gör Reinfeldt arbetslös – Innan du själv blir det. « Bra, dåligt, skrämmande […]

  9. Lilla O Says:

    Helt klart skrämmande. Har inte ens orkat kommentera Sverigedemokraterna då ett kritiskt inlägg tyvärr brukar ge ett gäng otrevliga kommentarer. Men det är egentligen dags att protestera högt!

Kommentera

