Den skolpolitiska debatten – helt rubbad

by

När borgerligheten tog över makten 2006 var det första man gjorde att riva upp den skolreform som (S) hade sagt att precis skulle träda i kraft. Själva tillsatte man en utredning för att kolla vidare på frågorna och senare släppa sin egen reform.

Nu sitter jag och läser ledarsidan på Dagens Nyheter och känner mig så enormt uppgiven, det är som att Major Björklunds retorik börjat vinna kraft och bli någon form av fiktivsanning som människor faktiskt tror på. När han säger att vi har en flumskola menar han att eleverna ifrågasätter och kritiskt granskar. När han säger att vi har ett kunskapsras så menar han att vi inte ligger bäst till i matte och naturvetenskap men ger blanka fan i att vi är bland de bästa i världen på samhälle och språk. När Björklund påstår att elever har för mycket inflytande på sina skolor så plockar han bort deras rätt att påverka. Likadant som att en arbetsplats har personalrepresentanter i en styrelse så bör väl också elever ha det i någon form? Är inte deras vardag, arbetsmiljö och arbetsdag lika mycket värd bara för att de inte är färdig utbildade?

DN:s ledarsidor går dagen till ära debatten varm om lärare och lärartäthet, att påstå att lärartätheten inte är avgörande är ganska dumt, sen är det helt klart inte hela svaret. En andra sak är synen på lärare, något som gestaltas ganska väl med det här citatet: ”Låga löner och ett lönesystem som inte premierar undervisningsskicklighet bidrar till vantrivsel”. Det kan aldrig vara så att undervisningsskickligheten bedömer hur mycket en lärare ska ha i lön. Än mer surrealistisk blir den meningen om vi ska applicera den på Svensk utbildningspolitik och ser till att de enda som kan avföra en lärares skicklighet är eleverna, och de skulle ju ges mindre inflytande, eller hur? Min mening är att det är en skolas skyldighet att leverera bra lärare som lever upp till elevernas behov. Jag anser också att det är förkastligt när företag plockar ut stora vinster ur skolväsende istället för att återinvestera i skolan och dess elever.

Ge Björklund kicken och se till att vi fortsätter ha en ifrågasättande och samhällsintresserad ungdom framför en tillbakadragen undergiven sådan. Medan Jan Björklund säger: ”Mera rotting åt varje småtting” säger jag kunskap, makt och inflytande!

Sökes: majoritet för att byta utbildningsminister.

Sökes: En utbildningsminister med tilltro till människor och med en jämlik syn på vuxna och ungdomar.

Annonser

Etiketter: ,

2 svar to “Den skolpolitiska debatten – helt rubbad”

  1. Johan Pettersson Says:

    Har inte S eller er skolpolitiska taleskvinna accepterat nästan alla reformer? Till och med fler betygssteg tror jag nu.

  2. monaforpresident Says:

    Bara för att jag är socialdemokrat så måste jag väl inte hålla med partiets företrädare i varje fråga?

    Personligen är jag emot betyg som enda bedömningsgrund och skulle gärna hitta ett system där det helt går att fasa ut, om det nu hade varit möjligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: