SSU, kongress – nya utmaningar

by

Igår avslutades SSU:s 35:e kongress, en kongress som skulle bevisa att en annan värld är möjlig. På aftonbladets ledarsida beskrivs ungdomsförbundens problem, man måste bli fler och man måste göra mer. Nu börjar kampen om valvinsten nästa höst, slaget står som jag tidigare har sagt i Stockholm och mer avgörande än någonsin tror jag att ungdomsrörelsen är. Gör Reinfeldt Arbetslös, så att inte du själv blir det!

Så kära Socialdemokratin, vart är vi på väg? Vad är målet, hur är vägen dit. Nu är det dags att vi börjar prata om vår egen politik, inte bara om borgerlighetens. Det är förkastligt att hörnstenarna i välfärden nu privatiseras och åläggs krav på att generera vinst men vart är våra motkrav, vart är vår alternativa framtidsvision? Jag vet att framtidens moderna lösningar går att finna även inom vår egen rörelse, jag kan själv peka ut många utav dem, men vi måste kommunicera ut budskapen också!

SSU tog under veckan många tunga beslut för framtiden, bland annat tydliga ställningstaganden mot utförsäljningar och för en mer progressiv skattepolitik, bostadspolitik och framtida välfärdsfinansiering. SSU har även fördjupat den feministiska analysen för att komma närmare ett jämliktsamhälle, Socialdemokratin måste bevisa och garantera att det är vi som kan jämna ut klassklyftor och utrota alla föreställningar om att kvinnan skulle vara underordnad mannen. Det är VI och inte borgerligheten som kan klara det här, inte heller något litet marginaliserat feministgrupp.

En enligt mig mycket intressant del utav kongressen var antagandet utav ett nytt HBT-program, något som allt för få politiska organisationer de facto uppmärksammar. Här togs tydliga beslut för att förbättra för alla transpersoner så som att ta bort det fruktansvärda kravet på tvångskastrering. Men också att öka friheten för den enskilda individen att själv avgöra vad denne vill förändra med sin kropp, en könsneutral namnlag och mycket mer. En intressant del är kravet på avskaffande utav heteronormen, ett krav som tydligt lyftes fram som ett självklart och viktigt mål utav en av gästtalarna, Wanja Lundby-Wedin (LO). Denna heteronorm har blivit så enormt tydlig i vår allt mer sexualiserade värld, ser vi tillexempel till nyhetsflödet så finns det varje dag en rad olika artiklar som beskriver samhällsfenomen utifrån föreställningen om att alla skulle gilla det motsatta könet.

Någonstans måste man ju välja vilket samhälle man vill ha, jag tror på ett samhälle där alla hjälps åt, jag tror på stora reformer som gör fler möjligheten att leva gott, jag tror på progressivitet när det gäller skatter. För om inte de välbärgade 40, 50 och 60-talisterna är med och tar ett större ansvar, hur ska då deras barn och barnbarn kunna få gratis tandvård upp till 25, eller hur ska annars staten ha råd att investera i det kollektiva resandet för att minska utsläppen? Hur ska vi tillsammans kunna lösa storstädernas bostadsbrist utan ett krav på att de som har det bättre solidariskt måste hjälpa de som har det sämre. En hälsning från flera utav de internationella gästerna på SSU-kongressen löd, fortsätt utveckla välfärden – så vi har föregångsland att kopiera lösningar ifrån.

”Vad är likheten mellan analsex och progressivbeskattning? – Det gör lite ont i början men sen får man utdelning”
– Riksdag(s)ledamot

Andra bloggar:
Alliansfritt Sverige, Johan Dahlberg, Jytte Guteland, John Johansson, Erik Laakso, Mats Andersson

Etiketter: , , ,

14 svar to “SSU, kongress – nya utmaningar”

  1. Heja DN! « Who is John Galt? Says:

    […] också in på den viktiga debatten om individ mot kollektiv. Kommunisterna i SSU har enligt bloggen Mona for president tagit ställning “mot utförsäljningar och för en mer progressiv skattepolitik, […]

    • monaforpresident Says:

      Indviden framför kollektivet betyder jag själv framför alla andra..
      Att jämföra socialdemokrati med kommunism är endast ett uttryck för egen okunskap.

  2. Josef Boberg Says:

    Anders Borg som student sa för ca 20 år sedan: ”Om jag fick vara statsminister så skulle folk få göra exakt vad de ville själva.”.

    Som finansminister är han ju åt hållet ”ljusår” ifrån sina intelligenta samhälls-styrningsidéer för 20 år sedan, tyvärr tyvärr… 😥

    Man kan ju hoppas på att Du ej glömt bort vad Du har tänkt och skrivit ovan om 20 år – ifall Du då är i en Makt* Havare</A-position av dignitet. 😉

  3. whoisjohngaltse Says:

    Nej, individen framför kollektivet betyder individens rätt till sig själv men aldrig på någon annans bekostnad. Alternativet står inte mellan att låta individen bestämma över kollektivet eller låta kollektivet bestämma över individen, det enda humana alternativet är att låta alla individer bestämma över sig själva och inga andra. Hur motiverar du motsatsen? Varför ska du få bestämma över mig?

    • monaforpresident Says:

      Det handlar inte om att jag ska bestämma över dig, det handlar om att vi tillsammans ska hitta lösningar där vi båda två tar ansvar för varandra och formar en mindre egoistisk värld.

      Bara för att jag personligen gynnas utav moderaternas skattesänkningar så måste jag ju nödvändigtvis inte tycka att de är bra. Jag tror istället på att du ska få hjälp när du är sjuk och du och alla andra hjälper mig när jag blir arbetslös.

      Du får jätte gärna tjäna mycket pengar, du får jätte gärna välja skola och utbildning, du får jätte gärna välja vårdcentral eller förskola utifrån vad som fungerar bäst med din vardag, så länge du är med och bidrar till att alla ska ha samma grundförutsättningar att göra egna val, ta egna beslut och ha möjligheten att nå sinna bästa stämningars längtan.

  4. whoisjohngaltse Says:

    Märker du inte att du säger emot dig själv? Inget tvång, inget bestämmande, men jag SKA vara med och ”hjälpa till”. Varför ska jag det? Jag har inte bett om din hjälp, jag vill inte ha den. Jag vill vara ifred och samarbeta FRIVILLIGT, inte under pistolhot. Varför får jag inte det? Varför har du rätten att bestämma åt mig att jag ska ”hjälpa” dig när du är sjuk? Förklara gärna det.

    Sen finns det ju ingen som hindrar dig från att ge bort de extra pengar du får genom skattesänkningarna. Gör du det, varje månad? Om inte: varför?

    • monaforpresident Says:

      För det första verkar du ha en skev verklighetsuppfattning. Anledningen till att du förmodligen har bra förutsättningar är det välfärdsstystem som vi byggt upp tillsammans. Att vi TILLSAMMANS betalat skolorna så att det inte blir en fråga om ekomomiska förutsättningar, vi har TILLSAMMANS finansierat infrastrukturen som gör att du kan ta dig mellan olika platser och vi hjälps TILLSAMMANS åt när människor får canser för att en människa inte ska tvingas till att lägga i pengar i ett mynt inkast på sin respirator.

      Tyvärr går det inte att dela upp samhället mellan sånna som dig och sånna som mig, tyvärr går det inte att lägga en avgift på dig så fort du går utanför dörren och sliter på asfalten som kommunenlaggt, tyvärr går det inte att ge dig en avgift så fort du lägger skräp i en soptunna på stan, tyvärr kan man inte ta betalt i ambulansdörren som på¨en SL-buss. Tyvärr kan inte brandkåren ta betalt av dig före de ens bryr sig om att släcka ditt hus. Hade det varit möjligt hade du kanske sluppit vara med och finansiera välfärden.

      Egoism borde sjukdomsklassas.

      • whoisjohngaltse Says:

        Lögn. Det handlar inte om att hjälpas åt TILLSAMMANS utan om tvång. Du erbjuder mig något jag inte har bett om och tvingar mig att betala för det. Jag kan inte välja att gå i en privatfinansierad skola, att betala själv för privat vård, att betala själv för privatfinansierade vägar, att betala en privat försäkring mot arbetslöshet, sjukdom, brand eller något annat. Och varför? Varför kan jag inte få göra det? Varför måste jag påtvingas ett utbud jag inte kan välja bort och tvingas att betala för det utan att jag vill? Varför?

  5. Josef Boberg Says:

    Anders Borg var nog åt hållet ”rätt på” den här problematiken för ca 20 år sedan – är jag tämligen säker på, faktiskt… 💡

  6. whoisjohngaltse Says:

    En annan intressant sak: du skriver i princip att det bara är genom statens tvångsmakt och omfördelning under hot om våld som klassklyftorna kan jämnas ut. Det betyder alltså att så inte kan ske genom frivillighet, men säger inte det något om vad människor generellt sett faktiskt vill? Om de var fria att bestämma själva skulle de inte dela alla inkomster jämnt mellan sig, men de ska ändå tvingas att göra det? Eller? I så fall: varför?

    Och svara på det förra inlägget också.

    • monaforpresident Says:

      Hot om våld? Hur löjlig låter du inte nu, det finns inget våld med i bilden.

      Jag tror inte att klassklyftorna jämnas ut via kapitalets oreglerade fria flöde. Jag tror inte på saker så som lika lön för allt arbete, jag tror inte heller på att alla människor kommer att ha det precis lika. Däremot tror jag ´på en värld där alla har möjlgheten att ta sig dit man vill, där ens bakgrund inte kan ligga en i fatet, där det inte går att via kapital ta sig före i bostads eller sjukvårdköer.

      Att finansiera staten är inte och kommer aldrig att bli valfritt, oavsett vilken regering som leder den.

      • whoisjohngaltse Says:

        Inte? Så jag kan välja att inte betala skatt, och staten kommer då inte bruka våld mot mig för att få mig att betala? Nej, lögn.

        Resten var inget svar på frågan. Att finansiera ”staten” är en sak, men vad ska den ha för uppgift och varför? Varför ska du välja åt mig att jag ska tvingas att betala för någon annans ”möjlighet” att ta sig nånstans? Varför?

  7. Nya vägar « Who is John Galt? Says:

    […] När ens argument motbevisas måste man ju hitta på nya, inte sant? Mona for president försöker svara på varför en individ ska ha rätten att bestämma över en annan, och skriver […]

  8. Alvin Stoltz Says:

    Monaforpresident sa:
    ”….är det välfärdsstystem som vi byggt upp tillsammans. Att vi TILLSAMMANS betalat skolorna……… , vi har TILLSAMMANS finansierat infrastrukturen”

    Ja. men vi har betalat olika mycket….många som betalat lite gnäller på de som bidragit med mycket.

Kommentera

