S-kvinnor, överflödigt!

by

Nu kommer en del framåtsyftande partidebatt, jag skulle här med vilja hävda att S-kvinnor är en överflödig organisation som bör läggas ner. Idag talade Nalin Pekgul på SSU:s kongress i Uppsala, ett ganska intetsägande tal måste jag ändå säga. Det var ett tal som skrek om Reinfeldts orättvisor, men utan direkt analys, utan direkt progressivitet och ständigt med extremt heteronormativa antaganden.

S-kvinnor har sedan dess grundande ofta ansetts vara en progressiv organisation och påstås vara en av de organisationer som ska ses som en ideologisk blåslampa på partiet. Helt befängt tänker jag då, hur kan man påstå att en organisation vars ordförande står och hyllar monarkin har något alls med ideologisk tyngd att göra. Hur kan någon säga att en organisation som har en konservativ syn på kärnfamiljen ska ha något alls att göra med att flytta fram de ideologiska positionerna?

S-kvinnor är nu för tiden ingenting annat än en konservativ sammanslutning med kvinnor i övre medelåldern utan speciella visioner eller förändringsvilja, något som har en del pittoreska inslag av unga uppgivna tjejer.

Jag föreslår att S-kvinnor läggs ner till förmån för avantgard och rebella (vilket är organisationer för unga socialdemokratiska kvinnor).

Etiketter: , ,

4 svar to “S-kvinnor, överflödigt!”

  1. Simon Fiskaren Says:

    Lenet, överflödigt!

    Sedan bildandet av SSU har vi pratat om att SSU ska vara en ideologisk blåslampa på partiet. Men hur ska vi kunna vara det om vi ser marknaden som ett inslag av direktdemokrati, kämpar för höjd pensionsålder, 12-timmars arbetsdag och en uppmjukning av SSU:s alkoholpolicy.

    Jag föreslår att Lenet läggs ner till förmån för Stockholms stad (som inte gör allt som 68:an säger utan istället sysslar med ideologi och klasskamp)

    • monaforpresident Says:

      Fy fan så lågt!

      Rent ideologiskt så är det inte direkt vettigt att gå tillbaka till gamla system som avskaffades för att de inte skulle fungera (löntagarfonder exempelvis). Rent ideologiskt så måste man ta bort färgen från klasskampen för att komma någonvart, hur ska vi lyckas om ni sitter och skriker om etnicitet som en variabel i klassanalysen? Berätta för mig vad en etnicitet ens är, sätt ord på det! Hur ska vi kunna utjämna klassklyftor så länge en ”blatte” per definition ses som arbetarklass?

      Jag antar att du faktiskt befann dig på SSU-kongressen och kunde i så fall ha kommit fram till mig eller någon annat och tagit en diskussion om saken direkt. Vi presenterade mängder med konkreta förslag, inte minst när det gäller bostadsmarknaden som röstades ner för era flummigare anti-kampitalistiska skrivningar som många gånger inte säger ett skit.

      Medan en del ssu-distrikt har möten i klubblokaler och läser marx så är vi defactor ute och kampanjar, i verkligheten.

      Ska vi endå prata verksamhet:
      Vi har 5 skolbesök i veckan, det klarar inte andra distrikt (stan) av.
      Vi har två större kampanjer vår/höst då vi är ute dygnet runt, det klarar inte andra distrikt (stan) av.
      Vi är fler som bedriver valrörelser, täcker upp större ytor och talar med sjukt många fler väljare än SSU Stockholm.
      Vi har minst 15 distriktskurser årligen.
      Vi ökar mest i medlemsantal, innanför tullarna minskar vi.

      Så berätta gärna för mig hur vi med indelning utav nya grupper (etniciteter) ska bryta klassamhället och vinna val? Genom att prata marxism i källarlokaler?

  2. Thomas Tvivlaren Says:

    Jag tvivlar inte på att Lenet är bra på att värva. Men vad ska ni med massa nya medlemmar till när Lenets linje är den samma som 68:ans. Vi måste ju förändra samhället. Då räcker det inte med en ”reglerad marknadsekonomi” som vi haft under lång tid men som inte kan tillfredsställa våra behov, nöja sig med 8 timmars arbetsdag som vi haft i evigheter, agitera för en höjning av pensionsåldern (!) och varför ska SSU driva mot partiet att vi vill ha en karensdag?

    Etnicitet. Lenet brukar tjata om att vara verklighetens ungdomsförbund. Och i verkligheten diskrimineras massa människor pga deras etnicitet och det är ett begrepp som institutioner använder sig av. För att kunna göra något åt det måste vi kunna kalla det nått. Om det inte finns etnicitet finns det då någon rasism?

    Istället för att vara en ideologisk blåslampa blir Lenet 68:ans främsta försvarare i alla lägen.

    • monaforpresident Says:

      Min uppfattning är att vår uppgift är att det finns ett egenvärde i att ha en stark grund organisation och mycket medlemmar. Däremot ser jag inte egenvärdet i att alltid vara principiellt emot 68:an, partistyrelsen och Mona Sahlin. Att du sen inte tror på den blandekonomiska modellen och vill ha planekonomi det får stå för din verklighetsuppfattning.

      Vad är en etnicitet? Varför ska mina vänner som är födda i Sverige, pratar flytande svenska med bättre grammatik än flertalet positivt särbehandlas? eller har dessa nått målet om att bryta sig fria från sin etnicitet då`?

      Jag tror snarare att välutbildade iranier som bor i villa områden har mer gemensamma intressen med sina grannar än någon som bor i en liten extremt sliten lägenhet och lever på existensminimum. Varför pratar vi då inte om klass istället? För varför skulle min sedan länge halvtidssjukskrivna faster som hankar sig runt på olika deltidsjobb ha samma intressen som mig? För vi måste ju ändå räknas till samma ”etnicitet”? (Jag är född i sverige och de är hela min släkt i minst 5 generationer tillbaka, jag har blåa ögon, vilken etnicitet har jag, är det just det där som bestämmer det? Finns det någon mydighet där man kan begära att ompröva den?) Många invandrare är trötta på att vandra, har du bott här i över 30 år så ska du från samhällets sida vara Svensk och sluta delas in i något b-lag.

      Slutligen, om nu 68 är så fruktansvärt, ska vi avskaffa partistyrelsen? Allt detta förbannade förakt gör inte partiet starkare och jag råkar tycka att vi har ganska kompetenta företrädare men du kan ju alltid kandidera själv…
      Självklart ska man vara kritisk, men det är sällan den som skriker högst och mest frekvent som blir lyssnad på.

Kommentera

