Vissa dagar blir man extra övertygad

by

Ja, övertygad om att borgerligheten har så kapitalt fel. När jag imorse slog upp tidningen började jag som vanligt med att läsa ledarsidan, denna gång SvD´. Denna morgon började därför med att sätta kaffet i halsen vid läsningen av följande citat:

”Orättvisorna ligger inte i inkomstklyftorna. Det gäller att inte slösa energi på att oroa sig över att vissa gjort för bra ifrån sig, eftersom det själ fokus från de verkliga problemen”

Att påstå att det inte finns orättvisor som grundar sig i människors olika förutsättningar är nästan som att idiotförklara sig själv, enligt min mening. Jag skulle krasst säga att det är precis här stora delar utav det ideologiska djupets skillnader ligger; Ett samhälle där alla sköter sig själva bäst den kan står emot Ett samhälle där alla bidrar efter förmåga och får hjälp efter behov.

Det är lite två olika sätt att se på samhället, antingen vill man ha det för sig själv var och en eller så har vi det tillsammans. Problematiken är som SvD säger inte att människor tjänar olika, enligt mig ligger problematiken i att skillnaderna blir för stora. Jag tycker att det skapas ett problem när vissa arbetsgrupper tjänar långt under sina chefer, jag tycker att det är ett problem när företag plockar ut stora vinster i samband med massuppsägningar, jag tycker att det är ett problem när en människa kan betala sig till bättre vård än en annan. När samhället har gått så långt att alla människor inte har samma grundläggande rättigheter till skola och sjukvård utan blir placerade i A och B lag beroende på inkomst, då är något helt fucked up.

Jag skrev tidigare om samma intervju i DN som ledaren nu tar upp, en kille som säger att: ”Ska man drabbas utav krisen så måste man ha ett jobb, och det har ju inte jag”. Genom att börja med den inledningen så beskriver ledaren många intressanta dimensioner, slutsatsen är ju dock fel vilket jag redan konstaterat. Kollar vi vidare på Champange-sprutar-kulutren så kan jag tycka att champange är på tok för trevligt att dricka för att kunna spruta det. Mitt förhållningssätt är däremot att alla människor måste ges grundförutsättningarna till att en dag fatiskt kunna spruta champange, om man nu är så enfaldig att man har de som mål.
En annan bloggare om saken är JN

Läser man vidare på ledarsidan hittar man också en Timbro-gubbe som sitter och försvarar sig själv i allra tråkigaste Timbro anda. På en ledarsida ska man prata om sina egna visioner för samhället ur ett ideologisktperspektiv inte ha egna försvarstal!

4 svar to “Vissa dagar blir man extra övertygad”

  1. Christian Valtersson Says:

    …sen räcker ju inte jordens resurser till för att alla ska kunna leva samma champagneglamourösa liv, men jag gillar ambitionen och din salongsvänsterretorik =)

  2. Gryningsräd Says:

    MFP:
    Du kanske ska ta och läsa HELA artikeln…. Poängen är ju inte att fokusera på de som har det ”bättre” än andra, utan att se dom som har det ”sämst”. Dels, så kanske dom inte HAR det så nattsvart dåligt som många vill utmåla det som (politisk retorik) dels så kanske man skall fokusera på vad dom behöver. Att få 600 kronor extra för någon med en låg lön kanske betyder hur mycket som helst. I det läget pratar vänstern oftast dom de som får STÖRRE skattesänkningar… tröttsamt!

    http://www.mmwebstudio.se/privat/blogg/index.php/2009/07/27/det-ar-skillnad-pa-mojligheter/

  3. Daniel Says:

    Borde inte någon berätta för den champagnesprutande killen att han tillhör samma utanförskap som sjukpensionärer och arbetslösa?

  4. Låt stekarna placeras där de ska – i stekpannan « Dags för Rättvisa! Says:

    […] som bloggar intressant om detta är 1, 2, 3, 4, […]

Kommentera

