Vem fan fick skattesänkningarna då?

by

SvD:s ledarsida ägnar sig idag åt att hylla den sänkta skatten sedan 2006. 40% av dessa enorma skattesänkningar har gått till de 10 rikaste procenten, klart att skattesmitare och höginkomsttagare jublar. Även jag blir glad av att exempelvis få tillbaka på skatten, men det är inte vad det handlar om. Det här handlar om att människor som redan har det väldigt bra får det ännu bättre medan de som inte är lika kapitalstarka varken får känna av speciella skattelättnader eller får ett upplyft när det gäller stödet från samhället. Fem sunda bloggare på temat:
Andrinewinther, Kristian Krassman, Mitt i Steget, Matteoni, Peter Andersson

Sen finns det sådana människor som jag gärna hade slängt ut ur samhällets trygghetssystem och satt myntinkast på deras ambulanser och respiratorer: Erixon och Nerminbunyemen

Dessa människor tror alltså att lågskatt är någon form av befrielse, ja kanske befrielse från solidaritet och ansvar men det ger garanterat inte större livskvalité till det svenska folket. För att använda ett av mina favoritcitat:

”Man får ju någonstans välja hur man vill ha det, om man ska ha samhället tillsammans eller bara var och en för sig”
-Marit Bergman

Min slutsats är att människor som skyr att betala skatt är trångsynta och egoistiska personer som generelltsätt har lite mer i plånboken än andra. Nämnvärt är att jag själv tjänar mycket på Regeringens politik om det endast är kronor och ören som räknas, men sen var jag ju inte egoist och tror på större värden än så; därav fortfarande Socialdemokrat.

Etiketter: ,

2 svar to “Vem fan fick skattesänkningarna då?”

  1. Kristian Krassman Says:

    Mycket mycket mycket bra sammanfattat. Citatet av Marit Bergman gjorde verkligen prickarna över ö.

  2. Gryningsräd » Blog Archive » Jag är int’ bitter Says:

    […] är MonaForPresident med avseende på att Skattefridagen uppmärksammas runt om i Sverige. Bland annat på denna blogg. […]

Kommentera

