Ja, bra, men gör något då!

by

Nu går några allianspolitiker ut och pratar om att bygga järnväg, höghastighetsjärnväg längst motorvägen. Jätte bra! Tyvärr verkar det ju dock som ingenting händer. Nu har regeringen börjat avreglera persontrafiken, dyrt och dumt säger jag. Jag tror nämligen inte att servicen för oss resenärer kommer bli bättre, det gör inte heller de bekanta jag pratat om saken med som arbetar på SJ. Problemet är att det finns för lite spår, för lite spår genererar högre priser. Ser vi exempelvis på sträckan Stockholm- Göteborg så är biljettpriset förhållandevis högt, varför? SJ är ett vinstdrivande företag och alla tågen är iprincip helt fulla, varför skulle de då sänka priset?
Jag hoppas att Statsministern väljer att lyssna på sina kommunpolitiker och faktiskt göra något. Statsministern måste dock komma ihåg att vi behöver både höghastighetsjärnväg och ett hetare järnvägsnät utöver det. En annan artikel från Miljöpartiet beskriver problematiken i den nuvarande politiken där för lite pengar satsas på järnvägar. För att vara självkritisk så har även Socialdemokratin misslyckats i detta avseende, trotts Göran Perssons prat om det nya Gröna Folkhemmet. Framtidens Sverige måste återta positionerna även på trafik området, visst måste vi ha fungerande vägar, jag tillskillnad från mina vänner i Miljöpartiet, tror inte att de här står i kontrast till varandra.

Lotta Edholm verkar tro att regeringen klarar det här inom en hyfsat snar framtid, något annat vore väl tjänstefel. Jag tror tyvärr inte att det här projektet ens kommer att påbörjas före vi väljer ny regering. Politik tar tid, med hård prioritering kan det gå fortare.

Etiketter: , , ,

2 svar to “Ja, bra, men gör något då!”

  1. NisseG Says:

    och varför togs inga av dessa kloka beslut på Göran Perssons tid – han hade gott om tid på sig…..

    • monaforpresident Says:

      Bara för att jag är Socialdemokrat så behöver jag ju inte tycka att mitt parti alltid gör eller har gjort rätt. Jag vill också poängtera att jag inte riktigt tyckte om Göran Perssons prioriteringar den sista tiden.

Kommentera

