Skeptisk, irriterad och fundersam

by

Nu sitter människor över hela världen och applåderar de fantastiska G8-ledarna för deras överenskommelse i klimatfrågan. Samtidigt sitter vår regering och anser sig vara så förbannat ambitiösa, och visst de gör mer än många andra men är det tillräckligt? Satsar de defacto på rätt saker?

FN:s Ban Ki Moon har så rätt när han säger att det är otillräckligt, jag är benägen att hålla med. Visst är det en historisk överenskommelse, visst är det för många en ordentlig ambitionshöjning, men räcker det? Kommer världen att klara av det här om vi inte anstränger oss än mer? Själv är jag fruktansvärt orolig, jag tror att G8 skulle behöva enas kring något större åtaganden, för vad gör vi om 50år när Afrika och delar utav mellanöstern blir obeboliga? Om det är en lösning och framtid vi kan acceptera, hur bereder vi oss då för den enorma mängd klimatflyktingar som kommer att röra sig mot västvärlden?

När det gäller den Svenska regeringen så är jag väldigt glad att de tar i frågan och ser den som viktig, däremot förlitar de sig allt för mycket till att marknaden självmant kommer att göra stora åtaganden. Jag tror att Sverige måste gå i framkant när det gäller forskning och effektivisering, inte för att vi minskar utsläppen mer själva än om vi gör större delen av minskningen i exempelvis Polen, utan för att vi kan utveckla den nya tekniken som gör att vi sedan kan ta oss ännu längre. Jag nöjer mig inte med att vara bra utan vi måste vara bäst, vi måste exportera de nya lösningarna.

Jag hoppas, jag hoppas, jag hoppas att det är en progresiv och framtidssyftande lösning som klubbas på klimattoppmötet i Köpenhamn i höst. Inte för att jag litar så mycket på Statsminister Reinfeldt när det gäller hans handlingskraft, men man kan ju alltid hoppas.

Andra vettiga bloggar om saken:
Röda Malmö, Peter Andersson,

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Skeptisk, irriterad och fundersam”

  1. David Says:

    Jag vet inte riktigt vem jag ska lita på i det här läget. När våra regeringar väl bestämde sig för att storsatsa på miljön så satsade man allt på växtbränsle. Jag kollade upp teknologin på nätet när man började med detta, och man visste redan då att det var långt ifrån det mest effektiva gröna alternativet. Nu har man till och med gjort en undersökning som visar att det är många gånger mer energieffektivt att bara elda upp etanolväxterna och ansluta en gammal hederlig ångturbin än det är att raffinera dem och använda dem i bilar. Etanolbränslesoppan måste ha varit rent populistisk, för speciellt genomtänkt var den inte.

    De mest intressanta bilarna ur miljösynpunkt är idag inte etanolbilar, utan så kallade ”Plug in”-hybrider. (Elbilar som har cirka nio mils räckvidd, varpå en förbränningsmotor går in och genererar elektricitet. Sen sätter man i kontakten och laddar när man är framme. Nio mil kanske inte låter mycket, men det räcker antagligen till 90% av alla bilresor som folk gör och tar bort folks rädsla för att elbilens räckvidd inte ska räcka till.)

    Man behöver bara följa några av alla de ekoinnovationsbloggar som finns för att vara uppdaterad om dessa miljövänliga teknologier. Det är inte bara inom bilbranschen det sker innovationer, nya Jetmotorliknande vindkraftverk som fungerar vid mycket lägre vindhastigheter samtidigt som de klarar av att gå vid hårdare vindstyrkor håller på att utvecklas, solceller blir mer och mer effektiva. Innovationerna bara inom solcellstekniken sker på månatlig basis.

    http://www.ecogeek.org
    http://www.greenoptimistic.com/
    http://www.metaefficient.com/

  2. Dick Says:

    Kan bara inte låta bli att kommentera detta!

    Du har inte tänkt på att stora delar av Afrika och de största delarna av Mellanöstern redan idag är obeboliga?

    Minskningar i Polen: Om nu målet är att minska utsläppen av koldioxid så mycket som möjligt så är det väl mest effektivt om åtgärderna sätts in där de ger störst effekt per satsad krona?
    Dvs större reduktion per krona i Polen än i Sverige.

Kommentera

