Oj vad glad man blir, Marit och Mona

by

Marit inledde Mona Sahlins almedalstal med tre fantastiska låtar varav en egnad till sin själssyster -Mona Sahlin och en till mig, eller kanske inte bara mig, men alla bögar som lyssnade. Hon sa ytterligare en fantastisk sak:

”Man får ju bestämma sig om vi ska ha samhället tillsammans eller var och en för sig”

Sedan började Mona Sahlin tala, och oj ett sånt tal sen! Grön Ungdom hade ägnat sig med att sätta betyg, de satte 4,5 av 5, ett högt betyg för ett annars ganska Socialdemokrati kritiskt ungdomsförbund. Både Mona och Marit stöttade demokrati rörelsen i Iran genom sina gröna band. Mona Sahlin sa även:

”Vi står på de modigas sida. På de som längtar efter demokrati”

Sen var det klimatet och EU-ordförandeskapet, ska Reinfeldt stå passiv eller faktiskt agera. Så här långt har faktiskt Regeringen uttryckligen sagt att de inte tänkte agera så jätte tydligt utan mest. Ingen borgefrid där inte säger jag!

Medans regeringen ägnar sig åt att poängtera vad som inte går att göra så vill Mona Sahlin prata om hur Sverige kan utvecklas och bli bättre. För om vi vill ha fler jobb så måste vi faktiskt våga investera i jobb, inte bara stå passiva och vänta på att marknaden ska lösa alla problem utan några konkreta ageranden från statens sida.

Inte helt oförståligt så tycker jag ju mycket om Mona Sahlin, två
Vår politik handlar om att bebara den Svenska modellen, att dela på såväl tillväxt som bördor.

För en bra analys måste man också vara kritisk, om än kärleksfullkritik. En sak hade jag att önska utöver vad som sas i talet, lite för lite storstad. Jag har sagt det förr och säger det igen, det är i Stockholm vi förlorade EU-valet, det är också i Stockholm slaget kommer att stå den 19:e september 2010.

Socialdemokratin har alltid handlat om att vi utvecklas tillsammans. Att vi hjälps åt när det är svårt, stöttar varandra när det inte går och tillsammans hjälps åt att vända kriser och investera framåt. Tidigare idag skrev jag om Mona Sahlins presskonferens, där hon vill satsa på att även gamla människor ska ha rätt att jobba efter ålderspensionen, om de orkar och vill. Ska vi klara välfärden även i framtiden så gäller det att hjälpas åt, det handlar om att se arbete som rättighet.

Ungdomsarbetslösheten är den allra allra viktigaste frågan just nu, det medger även Sahlin. Jag tror inte, som regeringen gör, att unga som inte arbetar är lata, utan det finns ju för fan inga jobb? Se till att vi unga också kan få jobb! Tydligen går det, se bara till den Socialdemokratiska politiken i Nynäshamn!

Självklart ska även regeringskritiken vara närvarande i en oppositionsledares tal, att man inte alls lyssnar på sitt eget konjungturinstitut. I det här läget kan man inte hålla i plånboken. Regeringen nöjer sig med ett 9 av 10 samhälle medans både jag och Mona Sahlin är säkra på att det inte alls räker att nöja sig med att bara en av tio står utan jobb. Arbete är en trygghet och borde också vara en rättighet, inte minst bland de unga.

Framgång kräver rättvisa och frihet, frihet är däremot inte alls att alla kan starta en friskola, eller slippa LAS. Därför är det citat som kommer nu mer än rimligt:

”Bättre med en Saab på parkeringen än en Maud i regeringen”

Om 1år, 3 månader och 18 dagar kan vi byta statsminister och sparka ut Bävern Maud.

4 svar to “Oj vad glad man blir, Marit och Mona”

  1. Olof Pettersson Says:

    Härlig blogg – fortsätt! Jag följer den med stort intresse.

    • monaforpresident Says:

      Det glädjer mig att det finns intresse, jag har nämligen hamnat i bloggträsket och skulle nog ha svårt att sluta om jag så försökte. 🙂

  2. Nathalie Says:

    Jag såg dig och ditt huvud på SVT24

  3. Kryssa Åsa Westlund » Trötta borgare i Almedalen Says:

    […] Almedalen. In Your Face likaså. Även [s-buzz], Alliansfritt Sverige, Eva-Lena, Mitt i Steget och Mona for President. Robert bloggar om […]

Kommentera

