35% går utan jobb!

by

Visst känns rubriken obehaglig? Men det är faktiskt så att ungdomsarbetslösheten nu är över 25%, 2012 beräknas den att bli 35% om inte aktiva åtgärder görs. Ida Gabrielsson, ordförande för ung vänster, berättar idag på aftonbladet.se om att det är det hon kommer fokusera sitt almedalstal på (hon pratar före Lars Ohly ikväll).

Jag kommer att lyssna ikväll och hoppas att hon tar upp vad vänstern mer konkret vill göra för att ta tag i det allvarliga problemet. Till och med Reinfeldt har ju insett att det är ett problem, även om han inte erkänner det, under ett tal i Göteborg såg Statsministern fulla studentungdommar och sa, idag redlös, imorgon…

Almedalens ordentliga kick-off börjar med Margot Wallström, då blir det förhoppningsvis både EU och arbetslösheten. En stor diskution i almedalsveckan kan också bli hur partierna ska förnya sig och hitta nya väljargrupper, en spännande utmaning som just nu känns viktigare än någonsin för en del av dem.

Jag föreslår att du lyssnar på Lars Ohlys almedalstal klockan 19.00 ikväll, de direktsänds i SVT24. Kanske följer han Gudrun Schymans tips för att sno hennes väljare, kanske eller snarare förhoppningsvis pratar han om ungdomsarbetslösheten.

Etiketter: ,

3 svar to “35% går utan jobb!”

  1. jonas Says:

    bra skrivet. rött rött!

  2. monaforpresident Says:

    Tack för det oerhört interlektuella svaret, Pappa B/bajsmannen@hotmail.com

  3. Arbetslös p.g.a regeringens "Åtgärder för Fler i arbete" Says:

    Jag hade med stor sannolikhet haft ett fast jobb idag – om Arbetsförmedlingen/Alliansregeringen hade beviljat mig de där 8 veckornas arbetsprövning det var tänkt att jag sommaren 2008 skulle ha fått hos ett företag i Mölndal – med möjlighet till fast anställning.

    Nu gick jag istället miste om denna drömchans till ett jobb p.g.a att Arbetsförmedlingen och vår alliansregering ”Inte ansåg sig ha råd” att bevilja åtgärden mer än för ”De sämst ställda”, d.v.s personer i (L)JUG.

    Några månader efter att jag hade fått följande kopia av ett svar min handläggare hade skickat till killen på bemanningsföretaget tröttnade företaget i Mölndal på allt krångel med åtgärder och AVBRÖT rekryteringen!

    ”Hej Stig

    Stadsmakterna har ställt till det med arbetsprövningen.
    Just nu finns inte det att tillgå, mer än för de sämst ställda på
    arbetsmarknaden och dit räknas inte Peter.
    Jag har gjort en förfrågan hos chefen och de har sagt nej.
    Men jag fick också det svaret att efter semestern kan det vara löst.
    Jag skall överklaga det beslutet hos cheferna och åter kommer till Dig.
    Vi avvaktar lite.
    Det finns också ett annat sätt som jag kan besluta själv, men det ger inte så
    mycket pengar för företaget. ca. 4000 i månaden.
    mvh. Birgitta

    Stig Johansson (2008-05-18 09:32):

    Hej Birgitta,
    Nu har vi kommit överens med Peter Sundin.
    Det kan bli mycket bra.

    Arbetsprövning 2 månader, 8 veckor 11/8 – 3/10.
    Inte bra att starta under semestertiden, därför startar vi i aug.

    Allmän visstids anställning 2008.10.06-2009.04.05, 6 månader, och därefter
    förlängning om allt går enl. plan.

    Jag önskar bekräftelse på godkänd arbetsprövning hos Unjo AB under tiden
    8 veckor, 11/8 – 3/10.

    Kan du skicka dem på mail eller per post till mig.
    Med vänliga hälsningar !

    Stig Johansson
    GALPU AB

    Att jag tidigare hade sökt HUNDRATALS jobb, över hela landet och inom olika yrken, men ständigt fått svaret ”Tyvärr söker vi personer med några års dokumenterad Erfarenhet” till och med på ansökningar till jobb som fönsterputsare togs NOLL hänsyn till!

    Senare kan man läsa i Aftonbladet att Arbetsförmedlingens j-a chefer hade varit ute och FESTAT för 3.3 MILJONER KRONOR!! Där rådde ingen ”Brist på pengar”.

    Men inget ont som inte har något gott med sig – Nu vet jag (och förhoppningsvis Sveriges övriga väljare) vad våra allianspolitiker menar när de inför valet 2010 återigen lär lova ”Kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslösheten”, d.v.s att slå undan benen för nyutexaminerade studenter som efter hundratals sökta jobb äntligen har sitt livs chans att komma ut i arbetslivet och skaffa sig den f-b arbetslivserfarenheten företagen kräver!

Kommentera

