Hej igen fru vice Statsminister

by

Hej, nu skriver jag igen. Senast skrev jag om hur fel det kan bli utan en ordentligt reglerad arbetsmarknad för att försöka jämna ut lite av den stora makt sned fördelningen som annars naturligt uppstår om man inte gör något alls.

Nu har fackombudet gett upp och företags chefen/ägaren gör precis som han vill. Jag tycker att det här är förjävligt, jag hoppas att du också tycker det. En människa kan inte behandla andra som handelsvaror bara för att han råkar vara chef över den.

Margot Wallström sa en väldigt klok sak i sitt sommarprat förra året:

Att vara chef det är en position. Att vara ledare, det är en relation.

Jag vill inte att vi går mot ett samhälle där människor och arbetskraft börjar ses som en simpel handelsvara, det kan aldrig vara okej att som Aftonbladet skriver en restautang har som koncept att nedvärdera personalen. Jag hoppas att du ser på det likadant och att du slutar hoppa på LAS och andra arbetsmarknadslagar utan att ha något konkret, som är bättre, att ersätta den med.

Kommentera

