”Margot till Sverige?” & ”Nu blev det rött, eller?”

by

På aftonbladets webbplats går det idag att läsa att Margot Wallström, Sveriges EU kommissionär tillika vice kommissionsordförande, renoverar upp ett hus i Värmland och hur mycket pengar hon kommer att få som avgångsvederlag.

Mina funderingar leder raskt in på frågor så som; Kommer Margot nu att stanna i Sverige? Vem blir vår näste kommissionär? Vad ska Margot göra sen?
Så sent som igår satt jag i bilen mellan Genève och Luzern och lyssnade igenom en del utav förra årets sommar i P1 program, bland annat Margots (Går att ladda ner på sr.se/sommar). I detta program pratar hon lite om en utav de frågorna jag ställt mig själv… Vad hon ska göra sen? Hon säger dels att hon inte riktigt vet och att det känns skönt, jag hoppas att hon gör något roligt. Och skulle Margot känna att hon har mer att ge på den politiska spelplanen så hoppas jag att hon är den första som blir tillfrågad vid en rödgrön regeringsbildning efter valet 2010.

Det leder oss självklart in på opinionen och opinionsläget, och tittar vi bara på block staplarna så utbrister jag, fantastiskt! 7,3 procentenheter skiljer nu mellan Regeringen Reinfeldt och Mona Sahlins rödgröna front, favör Sahlin. Om vi då tittar närmare på siffrorna så är det två partier jag till en början vill titta lite närmare på, först KD – Ute ur riksdagen! Denna mätning samtidigt som det var 40 år sedan Priderörelsen tog ordentlig fart. Det gör mig helt varm i hjärtat, Anders Selin har skrivit mer.

Det andra partiet jag vill lyfta är det jag själv är medlem i, Socialdemokraterna. Visst är jag glad att det står ett plus, visst är jag glad att vi leder, visst är jag glad att Mona Sahlin just nu ser ut att bli statsminister, men… 32% räcker inte. För ett parti som trotts allt ändå är rakryggade och i sin egen spegelbild anser att de snarare har potential att vara ett 40% parti än att nöja sig med närmare 30 så är det inte okej. Socialdemokratin har sedan en mycket lång tid tillbaka varit det statsbärande partiet, gång på gång räddat statens finanser, minskat arbetslöshet och byggt välfärdssamhället. Det här är även något vi gärna sjunger om i exempelvis ”Vi bygger landet”.

”Vi är de tusenden, som byggde landet.
Vi bar det fram i nöd och strid,
i trots och längtan, i svält och armod.
Nu bygger vi den nya tid”

Så, hur ska nu Socialdemokratin våga bygga det nya landet utan att riskera det vi byggt upp? Hur ska Socialdemokratin kunna vinna storstäderna och bevisa att det inte är skattesänkningar som leder till ett bättre samhälle, ökad välfärd eller lycka? Hur ska vi visa att det faktiskt är viktigt att fortsätta minska segregation, bondesegregation genom blandade upplåtelseformer i alla delar av kommunerna. Minska segregationen i skolor etcetera. Visa att det är viktigt att fortsätta minska klassklyftorna, för vad nu än nyliberala folkpartister och moderater sitter och skriker så är de faktiskt kvar, och ett reellt problem.

Nu laddar jag för Almedalsvecka, SSU Kongress och att trycka på gentemot en Socialdemokratisk partikongress! Nu börjar valrörelsen inför den 19:e September 2010.

2 svar to “”Margot till Sverige?” & ”Nu blev det rött, eller?””

  1. Martin Says:

    Ni socialdemokrater är verkligen obehagliga. Ni tror på fullt allvar att ni ä g e r det här landet! Det är inte konstigt att (s) tappar väljare till Sverigedemokraterna. Det är samma retorik, ”vi säger vad du tycker!”
    Ni vill inte Sveriges bästa. Ni vill bestämma, så enkelt är det. Makten framför allt. Men i Mona Sahlin har ni fått den ledare ni förtjänar. Med all respekt hoppas jag att ni får pisk så det stänker om det i nästa val. Vilket jag är övertygad om att ni får, folk har börjat vakna upp och tänka själva.
    Så kan du sjunga bäst du vill..

    • Viktor Tullgren Says:

      Nej äger gör vi verkligen inte, däremot vet vi ju att vi för inte så länge sedan hade ett högre stöd i opinionsundersökningar än vi har idag och då är det väll inte så konsitigt om vi anser att vi mår bättre av att komma upp till de nivåerna.

      Vad gäller sverigedemokraterna har de ju egentligen en smalare åsiktsbas än till och med piratpartiet.

Kommentera

