Extra rak i ryggen idag!

by

För 40år sedan blev det, vad polisen skulle ha kallat, ”upplopp” då New York polisen gjorde ett tillslag mot de så olagliga homofilerna som hängde på gayklubben Stonewall inn. Bögar och Flator stod denna gång upp för sig själva och försvarade sig, det var startskottet för den enorma Priderörelse vi idag kan se runt om hela jorden. Miljontals homo, bi, trans och queer personer demonstrerar för sina och allas lika rättigheter på gatorna i städer runt om hela världen. Så för att hedra den händelsen så går jag lite extra rak i ryggen idag och tänker på alla de människor som satt livet till för att ge mig rätten att vara den jag är.

Imorgon ska jag sätta mig ner och planera en del aktiviteter och ett tält inne på Pridepark området, sista året i Tantolunden. Det kommer att kännas skönt att då ha med sig i ryggen att Kristdemokraterna idag inte ser ut att få en riksdagsplats.

Även Anders Selin har bloggat om gayrörelsens födelsedag.

Kommentera

