Återigen – Iran – Återigen Revolution?

by

Jag kände bara att jag behövde få skriva av mig om de nya uppgifterna från Iran kriget. Nu ska tydligen en bom ha smällt av i närheten av den risade och rosade Ayatolla Khomeinis grav, något som jag tyvärr tror kommer att stärka de extrem islamistiska krafterna. Jag tror också att det här kommer att ge ökat stöd till den nuvarande makten och öka regimens offensiv. Jag kan i och för sig bara dra slutsatser från allt jag läst på nätet och befinner mig dessutom i Schweiz så har inte haft extrem koll på de tv sända nyheterna. Men utifrån den verklighetsbild jag har skaffat mig tror jag att det är början på ett inbördeskrig vi nu ser. Kanske kommer Bitte Hammargren få rätt och den trettio år gamla revolutionen återupprepar sig, denna gång inte med islamister som opposition. Jag hoppas självklart på en icke-våldslösning, jag tror däremot att något sådant ligger långt långt borta, när till och med polisen använder allt starkare våld för att slå ner demonstranterna. Allt detta på grund av en president som klamrar sig fast vid makten med metoder som blir allt mer värda att ifrågasättas.

Etiketter:

4 svar to “Återigen – Iran – Återigen Revolution?”

  1. MarockanArab Says:

    Demonstrationen idag är ju långt mindre än för några dagar sen.
    Khamanai har talat, den makt han har är inte att underskatta. Väst är nöjda just nu med läget. Viktigast, det sista Obama vill just nu är kaos i Iran.

    Sluta drömma, Iran komme råtergå till det vanliga väldigt snart.

  2. Aria Says:

    Nej,Iran kommer inte ha nåt inbördeskrig ,O angående d här bomben ,så ska informera dig at ,D e regimen som ligger bakom d här för at smutskasta demonstranterna .O om folk hade bomb så skulle inte de slösa bort d på en död gubbe,de skulle använde d mot polisen o regimen .

    De kan inte lura folket där ,regimen har tappat ansikte ,de gör allt för at inte förlora makten ,men jag tror inte folk kommer o sluta nu,de e trötta på d här regimen o d e bara början .

  3. lnfidel Says:

    Bort med mullakratin, bort med islam! In med sekularism och demokrati! Hur tänkte skäggtomtarna när de ökade bildningen i landet? När 2/3 av befolkningen är välskolad och under 30 år, räcker det helt plötsligt inte längre att gunga tvångsmässigt fram och tillbaka på någon koranskola och recitera ugga bugga historier. Nej folket vill har det vi i väst har, dvs fred, mänskliga fri- och rättigheter och en dräglig levnadsstandard. Ska vi neka de det? Det är ett skam hur tyst det är i maktens korridorer i Sverige. Hur var det med solidariteten Mona och Lars och varför tiger landsfadern Reinfeldt? Nej, det är fan dags att båda ledare och gräsrötter börjar visar sitt stöd för Irans folk i deras stund, annars är vi bara simpla hycklare! Må det gå väl de unga tappra upprorsmakarna.

  4. Christian Valtersson Says:

    Ayatolla Khomeini ”risad och rosad”…på vilket sätt menar du att en islamistisk revolutionär diktator kan anses vara rosad?

Kommentera

