Oroligheter i Iran, när agerar omvärlden?

by

Sedan jag senast bloggade om just Presidentvalet i Iran så har en hel del hänt. Protesterna och anklagelserna om valfusk har fortsatt stiga i höjden och utom iranska experter ger regimkritikerna medhåll. Utifrån den mediabild vi fått här i Sverige verkar det nu högst sannolikt att den nu sittande presidenten, Mahmoud Ahmadinejad, tillsammans med landets religiöse/andligeledare, Ali Khamenei, har genomfört ett massivt valfusk för att behålla makten.

Om miljontalsmänniskor går ut i stor protest, den största protesten sedan revolutionen. Om regimens militär börjar öppna eld mot de egna invånarna, ja då är någonting allvarligt fel. Svenskar med rötterna i Iran vittnar om hur deras släktingars frustration, att deras vänner råkar illa ut och att läget är hemskt i Iran. När unga iranier berättar att de fått nog och om det korrupta landet, då fruktar jag inbördeskrig.

Den Iranska revolutionen är nu sedan länge förbi, Irans population har börjat återhämta sig och de onaturliga ”luckorna” där nästan en hel generation har saknats börjar så smått repareras, och så händer det här. Ett extremistiskt styre som inte tänker släppa ifrån sig makten. Det är nu 30 år sedan Ayatollah Khomeini tog makten och gjorde Iran till en islamsk republik, 30 år har gått sedan den blodiga revolutionen som inte alls slutade så som studenterna, fackföreningsmänniskorna, andra socialister och liberaler hade hoppats på.

SvD:s Bitte Hammargren skriver väldigt bra om faktorer som gör hela valresultatet så osannolikt. Så osannolikt att jag fruktar en ett nytt inbördeskrig och en ny revolution. När regimen till och med har dödat människor som protesterat, då är det dags för omvärlden att bita ifrån (om inte tidigare…). Än så länge har jag sett oroväckande lite kritik från andra länder, det enda jag faktiskt sätt från Sverige är de Iran födda socialdemokraterna Ardalan Shekarabi och Maryam Yazdanfar som på Newsmill skrivit en artikel om att EU inte bör erkänna den omvalde presidenten, eller det gångna valet i Iran. Det räcker dock inte! Sverige måste som nation fördöma hur valet gått till och ifrågasätta det. Samma sak måste Barack Obama gå ut och göra, det räcker inte med ett fjuttigt litet uttalande om att man är oroad. Detsamma gäller samtliga EU:s ledare men också Irans grannländer. För om världen inte kan säga ifrån nu, hur ska man då överhuvudtaget kunna ha någon form av dignitet i kärnvapendiskussioner med Iran senare?

Etiketter:

53 svar to “Oroligheter i Iran, när agerar omvärlden?”

  1. James Says:

    Vad ska Obama och EU göra?

    • monaforpresident Says:

      I ett första läge måste det ju finnas en vits i att säga ifrån, fördömma det som händer och inte erkänna den president som ”omvalts”. Det är betydligt svårare att ta makten och faktiskt styra ett land om man har hela världssamfundet emot sig.

  2. Oliver Says:

    Jag är lite förvånad över att USA är så lågmälda. De som annars brukar vara så rappa på att fördöma Ahmadinejads alla handlingar. Det känns som att något är på sniskan, inte bara med valresultatet i Iran.

    I övrigt tror jag inte att någon i Iran bryr sig nämnvärt om Sverige skulle säga ifrån…

    • monaforpresident Says:

      Det är för mig ändå en princip fråga. Är något så fel så ska man säga ifrån ordentligt och driva på genetmot EU och andra stater.

  3. Hora Sängdahl Says:

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/14/andlighet-och-ekonomi

  4. Firooz Aghdam Says:

    Valfusk? Valfusk?
    Tror Du på det du skriver?
    I varje vallokal fanns en representant för de 4 kandidaturerna.
    Vid beräkningen också representanter fanns på plats!
    Om man misstänker fusk kallar man för upplopp eller går man och anmäler?
    Du liksom många andra kommer att skämmas när motsatsen bevisas.
    De korrupta utnyttjar Mosavi och unga i Teheran för att hindra rättslig process ang. deras korrupta affärer i 30 år!
    Ahmadinejad har iranska folkets förtroende!
    Om bara han kallar folket!
    Låt inte bli lurad!

    • monaforpresident Says:

      Ja, det gör jag, annars hade jag väl inte skrivit det?
      De siffror som har presenterats har haft en orimlig utveckling rent statistiskt. Det är dessutom så att Ahmadinejad utropades till vinnare först när en liten del av rösterna räknats. Det bedömms dessutom som osannolikt av en rad olika utom iranska experter.

    • Karin Says:

      Till Firooz Aghdam, är du spion för Iran eller? Det finns ingen i Iran som vill ha Ahmadinejad eller någon annan konservativ ayatolla heller för den delen. Folket vill ha yttrandefrihet och demokrati. Du är bland de anhängare som är landsförrädare och sålt din själ för pengar. Står man bakom dagens regim är man en mördare. Det otroliga är att du vet om det!!

      • Mohamed Omar Says:

        Karin, du har inte fått korrekt information om Iran. Ahmadinejad är mycket populär. Jag vet inte hur du kan kalla honom för mördare. Han är tvärtom en skarp kritiker av den västerländska mordterrorn i Irak och de bestialiska sionistiska mordorgierna i Palestina. Det är du, som genom att sprida desinformation, understödjer den västerländska terrorn och öppnar upp för en ännu ett orättfärdigt krig i Mellanöstern.

        Även Mousavi är en mycket religiös muslim, inklusive de människor som nu protesterar i Iran. Har du inte hört dem ropa ”Allahu akbar!” Vakna upp ur din dröm och se verkligheten som den är.

      • Mohamed Omar Says:

        Ahmadinejad har aldrig mördat någon människa. Vad yrar du om?

  5. Firooz Aghdam Says:

    Jag bevakade hela processen under natten till lördags den 13/6-09.
    Mitt på natten när beräkningen av 68 % av rösterna var klart, hade Ahmadinejad 67 % av rösterna. Som statsvetare visste jag redan då att han
    Var klar med övertygande seger. Inrikes dep. I Iran dröjde mycket länge än dess tills man gick ut med hans namn som valets vinnare!
    Några siffror:
    Valdeltagare: 40 000 000
    68%= 27 200 000
    67 % av 68%= 18 23400
    Enl. regler han behövde 1. 700 000 av 32 % av rösterna!
    Vilka experter? Bitte Hammargren på SVD?
    Är bered att delta i ev. vetenskapliga debatt med de experter som du presenterar!

  6. James Says:

    @ Firooz Aghdam: Att du är statsvetare ger inte dina påstående mer trovärdighet i de här bloggkommentarerna. Även om du har rätt utifrån de ovanstående siffrorna, handlar inte upproret i Tehran om valsystemet–

  7. Daniel Scythe Says:

    Jag tror att man bör vara lite försiktig med att ropa valfusk, vi har faktiskt inga säkra belägg för det alls och Ahmadinejad var den som ledde enligt en opinionsundersökning som inte var gjord av Irans regering. Däremot säger jag inte att de här protesterna är dåliga ifall de leder till ökad demokrati. Jag har skrivit mer om det här http://danielscythe.blogspot.com/2009/06/var-valet-en-kupp-eller-ar-det-en-kupp.html

  8. Per Says:

    Iranska folket vill ha demokrati, något som inte finns Iran. De är trötta på förtrycket. Valet är bara en ursäkt för att få ett regim skifte. Om Ahmadinjad är så bra…varför bor du inte i Iran? Den enda sanna demokratin är den demokrati med parlamentarism. Inte i ett land där Ayatollorna bestämmer vilka som får och inte får ställa upp i valet. Det borde du som statsvetare veta.

  9. John Says:

    ”Det är nu 30 år sedan Ayatollah Khomeini tog
    makten och gjorde Iran till en islamsk republik”.
    Han tog makten tillsammans med vänstern.
    Glöm inte det!

    • monaforpresident Says:

      Om du tar dig tiden att läsa hela så skriver jag också att han skapade ett samhälle som varken fackföreningsmänniskor, studenter eller andra socialister kämpat för eller väntat sig. Men man läser väl bara det man vill läsa.

  10. Firooz Aghdam Says:

    @ James: Vem vänder du dig när du vill köpa bostad? Till Bitte Hammargren eller mäklare?
    Hycklarna i Europa vill skydda krigsförbrytare regimen Israel.
    Sionisternas media har fått som uppgift att sprida lögnaktiga uppgifter om Irans politiska system före valet i hela världen bl. a. Sverige. De satsat sort för att någon annan än Ahmadinejad skulle vinna!
    Därför försökte man med all medel hindra att Ahmadinejad skulle få folkets stöd i Iran. Men när han fick 24 700000 eller 63 % av rösterna,
    Bestämde man att sprida lögnaktiga uppgifter om valet. Omständigheter i Iran är en konflikt mellan bröder som kan dyka upp hos även vanliga familjer och det händer då o då efter fotballs matcher och angår inte främlingar. Terrorister som dödade tiotals civila i moské i Zahedan och de som ville spränga flygplan I staden Ahvaz före valet hade skickats av landets fiende.
    Nu skickas terrorister för att kasta brandbomber mot bussar och banker. dessa terrorister stöds av media i Sverige! Om polisen ville skydda sig då kallas det våld!
    Vad gjorde man i Göteborg?
    http://www.sr.se/goteborg/Nyheter2/eutop/kravall.stm

  11. Per Says:

    Firooz Aghdam: Om du tycker så mycket om Ahmadinjad varför flyttar du inte till Iran? vad gör du i Sverige? Hur kan du som Iranier försvara denna stat:
    http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=islamic+police+in+iran&aq=f

    Gå in och kolla hur de brutalt misshandlar en demonstrant som knappt kan stå på benen!!!

    • Mohamed Omar Says:

      Per är rädd att vi ska stanna i Sverige och berätta sanningen om vad som händer i Iran. Jag kommer aldrig att flytta härifrån, jag är svensk, född och uppvuxen här, och har konverterat till islam efter studier då jag insåg att det var den bästa religionen som kunde ge människor ett värdigt liv.

      Vi kommer aldrig att flytta så att dessa ”exiliranier” kan fortsätta att ljuga ostört för att sko sig på blåögda svenskar. Sanningen måste fram. Dessutom, hur blev Sverige vad det är idag?

      Om man hade bett alla som förespråkade förändring att flytta till utomlands hade vi inte blivit vad vi är idag. Jag har mina ideal och jag tänker kämpa för dem här i mitt land. Det kallas demokrati.

  12. Daniel Scythe Says:

    Jag tror folk borde lugna ner sig lite. Vad gäller valfusk så har vi varken bevis för det ena eller det andra. Iran har en brutal regim vilket man kan se när det kommer till avrättningar och liknande. Övervåld från polisens sida har vi tyvärr dock i de flesta länder.
    Sen bör folk tänka på att det här inte är en ond kandidat mot en god kandidat. De där sakerna hade tyvärr kunnat ske med vem som helst av kandidaterna som president. Största skillnaden i rapporteringen kring kandidaterna beror på hur västvänliga de är.
    Det är hemska bilder men våldet kommer inte sluta där för att folk i Sverige tappar fattningen i bloggkommentarer.

  13. Firooz Aghdam Says:

    @ per: Är du rädd att jag avslöja sionisternas propaganda mot islam och Iran?
    Sverige är mitt land och jag kommer att kämpa för demokrati och mänskliga rättigheter även här!
    Jag får tycka om vem som helst även det skulle störa dig!
    Jag har förklarat på olika ställe och svarar dig också här att sex månader efter revolutionen, fick Irans folk bestämma sig om sitt framtida politiska system. I ett av världens friaste val hade över 98 % av folket röstat på ”islamiska republiken Iran”. Vad innebär det?
    Att islams lagar är grunden för landets lagar oavsett om det skulle passa värderingar i väst eller inte. Väktarrådet var folkets dröm i 100 år! Enl. den tidigare konstitutionen skulle fem stora trolärda godkänna lagarna innan de trädde i kraft så att de inte skulle strida mot islam.
    Enl. den nya konstitutionen efter revolutionen har väktarrådet fått detta ansvar.
    Väktarrådet består av 12 medlemmar. Sex av dem är trolärda som väljs av den andlige ledare och sex andra är jurister, vilka väljs av högsta domstolarna med samråd och samordning med majis/riksdag.
    OBS!
    Andlige ledaren väljs av expert rådet. Ledamöter i expertrådet väljs av folk i direkt val.
    Så du ser att allting är demokratisk men exil iranier pga. Okunskap eller sina icke demokratiska inställningar har försökt förfalskar verkligheten i Europa.
    Men när det gäller demokratin här i Sverige vet vi alla att det finns alvarliga brister.
    Författningsdomstol som finns i alla flesta länder i Europa saknas här.
    Rättssäkerheten har försämrats och diskriminering har ökats.
    Svenska politiker bör engagera sig i sådana problem som de har bättre kunskap om.
    Stort tack för trevliga svar.

  14. Sanaz Says:

    Bisavad…. för 100 års hade vi enghelab mashrote dashtim ( parlamentarismens revolution). Det har ALDRIG varit iraniernas dröm att bli ett islamiskt land. under 1979 revolution spreds lögner över hela landet.

    VATAN FOROSH (landsförädare) jag vet vad du är försorts iranie. Den sorten som ger våra oljerikedomar till Libanons och palestiniernas Hizbolla grupper och låter sitt eget folk förbli fattiga. Det är såna som dig som blir hjärntvättade och blir dagens Basiji. Jag skäms för att komma från samma land som dig! Du borde stödja dina systrar och bröder i kampen mot diktator som dör på Teheran istället sprider du lögner i Sverige.

    • Mohamed Omar Says:

      Sanaz, det är du som ljuger. 98 % av iranierna röstade för den islamiska republiken. Det är fakta. Du lever i en dröm Sanaz, vakna upp.

      Hjälpte inte Sverige ANC i Sydafrika? Jag tycker det är ädelt av iranierna att de hjälpa förtryckta folk. Vad tycker du om USA som ger miljarder skattepengar för att stödja förtryck av palestinier och döda deras barn?

      Är det inte bättre att hjälpa de som vill ha frihet. Det är du som är förrädare. Flytta till Israel.

  15. Firooz Aghdam Says:

    @ Sanaa:
    Stort tack för ditt hjälp!
    Det var omöjligt för mig att kunna beskriva ditt riktiga jag med tiotals svar.
    Ditt hatiska inlägg har hjälpt mig stort. Det är ett levande bevis på vissa av exiliraniers okunskap samt deras hyckleri i Sverige.
    Vi iranier ställde upp för judar för 2 500 år sedan och befriade de från förtrycket.
    Att ställa upp för palestinier är vårt mänskliga ansvar oavsett du skulle gilla det eller inte.
    Dina kunskaper om f.d. konstitutionen i Iran är lägre än grundskolas nivå.
    Uppdatera din kunskap!

  16. James Says:

    @Firooz: Vi förlåter dig pga ditt livs uppenbart frustrande och ohanterbara omständigheter.

  17. Daniel Scythe Says:

    Fast ska man vara ärlig så är det väl samma del av den iranska makten som stödjer tex Hamas som dessutom har fördelat Irans resurser jämnare bland de fattiga.

    Nackdelen är ju snarare bristen på demokrati. Om vi säger att det var ett demokratiskt val att tillsätta Väktarrådet (jag vet för lite för att veta om så var fallet) så var det ett val som gjordes för ganska länge sedan. Många av de som kan rösta idag kunde ju inte göra det då. De bör ju också ha möjligheten att säga sitt.
    Även en demokratiskt tillsatt diktatur blir snabbt odemokratisk eftersom saker förändras och nya röstande tillkommer.

  18. Bahlool Says:

    Faktum är att en stor majoritet av folket valde statsskicket. Folk vill gärna se Iran som andra lydstater i mellanöstern men så är inte fallet. Iran har en kultur av motstånd mot förtryck. Så när vi ser hundratusentals som stödjer västliga åsikter, då är det frihet, men när miljoner går ut på gatan och stödjer regeringen då är de hjärntvättade? De som sköts ihjäl anföll en militärförläggning, ingenstans i världen skulle man handlat annorlunda.
    I göteborg sköt svensk polis på demonstranter några år sedan..i London mördade man en förbipasserande vid en demonstration..i Italien sköt polise ihjäl en ung man..man skadas i såna här sammanhang, särskilt när man bränner, angriper och hotar polisen.

    Iran är ingen demokrati i västlig mening men Iran har stor frihet annars hade folk inte kunnat välja olika representanter, inte kunnat yttra sig så här öppet osv.
    Iranierna överlag är för systemet men ogillar vissa ledare..att tro att Mousavi skulle fått majoritet är befängt..inga som helst prognoser antydde det..

  19. Firooz Aghdam Says:

    @Karin och James:

    I ett utvecklad IT samhälle är oroväckande att se sådana maniponerade som …..!
    Några länkar!
    För hycklarnas kännedom:





  20. Sanaz Says:

    Firooz Aghdam:Du är en fundamentalistisk muslim och en konspirations teoretiker som hör hemma på guantanamobasen.

    Jag hoppas bara att alla andra som läser bloggen har fler än två hjärnceller och inte tror på dina lögner och konspirationsteorier.

    • Firooz Aghdam Says:

      En gång till du har avslöjat dig, Tack!
      En hycklare som Barak Obama stänger Guantanamobasen pga. skandaler och Sanaz som skriker för frihet i Iran hotar mig med Guantanamo!
      Socialdemokraterna kommer att ha alvarliga problem i nästa val om de fortsätter samarbetet med icke demokratiska hycklare!

  21. Daniel Scythe Says:

    Sanaz
    Det är ju bra då att du visar hur mycket du tror på demokrati och yttrandefrihet när du tycker att folk ska hamna i Guantanamo för att de är fundamentalister och konspirationsteoretiker =)

    Alla berörda
    Jag anser att Iran bör bli mer demokratiskt, det är fortfarande inte demokratiskt att ha demokratiskt tillsatta personer som inte går att avsätta med demokrati.

    Vi vet att det i Iran finns folk som stödjer de flesta olika åsikterna. Det finns folk som stödjer Väktarrådet och det finns de som inte gör det. Det finns folk som stödjer alla de olika kandidaterna och folk som är emot allihopa av dem.

    Ett problem i den här diskussionen är att alla utgår från att alla Iranier tycker som de gör vilket ju är helt uppenbart felaktigt för alla sidor.
    Vad gäller media så finns det ingen objektiv media ens om de försöker vara objektiva. Irans regim manipulerar media och allmänheten och oppositionen gör det också. Ingen människa är objektiv.

  22. Nanaz Says:

    @Firooz

    Du ar sa otroligt hjarntvattad.
    Om du insag vad som haller pa att handa i Iran och runt om i varlden skulle du inte saga det du har sagt.
    Alla manniskor har ratt at valja sina ledare.
    Iranier i Iran har lidit nog, i 30 ar nu, under dessa obildade, ointelligenta, makthungriga hyenor.
    Nar Iranierna demonstrerade 1979 och gjorde revolution var det inte detta de ville ha. De ville ha ett land som tog hand om sitt folk, som inte sag eller gjorde nagon skillnad mellan man och kvinnor, som gick FRAMAT istallet for BAKAT.
    Har nagot utav detta hant under dessa forbaskade 30 aren?
    NEJ och ATER NEJ.
    De som leder Iran ar endast och bara intresserade av makt och har anvant religion for att hjarntvatta manniskor som dig.
    Hur tror du de rekryterar all de som ar ”Basidji” i Iran?
    De hjarntvattar unga, jobblosa ungdomar som inte har nagon framtid (Iran har just nu otroligt mkt problem med droger och prostitution, nagot som regeringen dar uppmuntrar for att halla folk tysta!)
    MEN DAGEN HAR KOMMIT FIROOZ.
    Alla har brutit sin 30 ariga tystnad och det finns INGET, ABSOLUT INGET som kan stoppa deras rop for frihet.
    Inte du, inte folk som tanker bakat som dig, inte miliatarer, poliser, inte politiker, INTE ENS ETT LAND.
    Vi ar pa vad Firooz…….era dagar ar raknade.

    • Firooz Aghdam Says:

      Du verkar skriva från utlandet! Kanske från Ashraf bas i Irak eller någonstans i Israel!
      Varifrån smugglas Knark in i Iran?
      Var det inte du som protesterade när man avrättade smugglarna?
      Över 900 gränsvakter har dödats under 2005-6. Har du beklagat detta någonsin?
      Efter ockupationen av Afghanistan har odlingen ökat 300 %!
      Varför?
      Befolkningen har ökat i Iran från 35 000 000 år 1979 till 71 000 000.
      Behovet till nya skolor och mera lärare, läkare, bostäder samt mat har ökat.
      177 bruka vi köpa vete från utlandet!
      2008 vi har haft 13 000 000 ton vete. Vi kunde t.o.m. sälja!
      Landet befinns sig i mycket svår situation. Två länder med långa gränser mot Iran är ockuperade av USA. Oroligheter har orsakat alvarliga konsekvenser i Iran för ekonomi och även social områden.
      Hur skulle ett land i Europa hantera detta?
      Torkan, jordbävningar och översvämningar då och då har kostat liv och pengar.
      Det politiska systemet i Iran har klarat all detta exemplariskt!
      Vissa problem liksom andra delar i världen, finns på många områden. Jag själv har kritiserat och skrivit på olika sätt men jag ville aldrig uppmuntrat till våld utan ställer upp på ett demokratiskt sätt.
      Hoppa alla respektera demokratins grunder!
      Landet har tvingats till ett 8 årig krig. Vilka betalade Saddam?
      Var det inte du med de som spionerade till saddam för att få makten med terror?
      Icke demokratiska krafter skriker för demokrati? Vem är hjärntvättats?
      Basiji? Som står mot sataniskt förbund som ville tvinga Iran tillbaka till kapitulations tid?
      Har du glömt att Amerikanska soldater kunde döda dina hemmän utan att bli straffad?
      Ser du inte vad de gör i Irak och Afghanistan?

  23. Sep Says:

    En intressant utveckling av denna tråd måste jag säga. Men jag blir irriterad, frustrerad och ledsen när jag läser vissa inlägg, t.ex. från FIROOZ.
    När ska folk förstå att det här egentligen inte handlrar om ngt valfusk längre. Valfusket i sig, har blivit en triggning för ungdomar, studenter plus dem som röstade på Mousavi – att öppet visa sitt missnöje öppet, med all rätt.

    Det finns dem som stödjer den islamska republiken, ja. Men dem är inte majoritet. Både du och jag vet, att iranier många ggr har sålt sig själva för pengar och makt(och gör det fortfatrande). Det finns ingen anledning för mig att förbise detta, verken i Iran eller i denna tråd. Därav Sanaz:s ilska. Med all rätt.
    Oavsett väktarrådets uppkomst eller konspirationer, titta på vad som är på väg att hända. Titta på vad folket i Iran innerst inne vill. Genom inlägg som antyder det motsatta, får mig starkt att ifrågasätta din plats som iranier och det du kämpar för.
    Visa mig hur ofta får regimkritiker öppet får visa sitt missnöje i Iran? Visa mig vad som händer med dem som studenter kämpar för demokrati och yttreandefrihet i Iran? Visa mig hur ska du genom att stoltsera med statskunskap, siffor och statistik förklara för folk vad som egentligen händer i Iran?
    Det kanske var just ett valfusk som behövdes, för att trigga folkets egentliga vilja.

    • Firooz Aghdam Says:

      Svara mig hur ska man kämpa mot maktmissbruk i Sverige?
      Visa mig vägen att man kan stämma de koruppta politikerna här i Sverige.
      http://www.nkmr.org/

      Jag och du bor här vi tar det problem som är aktuell för båda av oss först!
      Vad gjorde man I rosengård i Malmö!
      S-krav: ”Stoppa matchen i Malmö”
      Vad gjorde polisen i Malmö för att skydda tennis matchen i Malmö?
      Vad tycker du om terror?
      Vad säger du när Sverige skydda terrorister som dödat civila i Iran?

      • Sep Says:

        Så du menar att för dig som iranier, är det dem frågor du främst väljer att ställa på agendan i ett Iran i kris? Vad har dem med det som händer i Iran att göra?

        ”Jag och du” är du, inte jag. Just nu tar jag det problemet som är aktuellt i Iran och som denna artikeln handlade om i första början.

  24. Iran, hur ska det gå? « Mona For President Says:

    […] hur ska det gå? By monaforpresident Mycket har hänt de dagar som gått sedan jag senast bloggade om Iran, då efterlyste jag en reaktion från omvärlden. Nu har President Obama tagit ett första steg, […]

  25. Feras Says:

    Det är dumt att slänga ur sig känslomässiga kommentarer om att iranierna inte stödjer den islamiska republiken bara för att man själv inte gör det. Faktum är att den Islamiska Republiken i Iran har stöd av långt fler medborgare än vad många andra statskick i området har. Det är fakta, att man sedan ogillar det är något helt annat.

    • monaforpresident Says:

      Att ogilla den sittande regimen i Iran tycker jag är viktigt att man kan stå för, när man dessutom reagerar på något känslomässigt så använder man sig gärna utav känsloargument. Jag själv blir arg och förbannad för det fruktansvärda förtryck jag ser så väl genom mediabilden som genom iranskfödda/kopplade vänner och bekanta. Därför tror inte jag att det du, och den sittande regimen i Iran, kommunicerar ut är sann fakta.

  26. Firooz Aghdam Says:

    Lite läs tips!
    http://pierregilly.blogspot.com/2009/06/planet-svd.html

  27. l Says:

    Hur känns det Firooz? kan du sova gott på nätterna när den stat/regim du försvarar dödar en 16 årig flicka i sin fars armar? Eller när de misshandlar brutalt en 7 årig lite pojke? Hur mår du firooz? känns det bra? kan du sova på nätterna? nej jag glömde du har ju inget samvete. och dem där människorna får väl skylla sig själva som ställer sig emot staten. Eller så kanske det är usa och väst som isen sätter allt. Ja juste jag glömde Svd ljuger. Alla andra är korkade förutom du. DU är ju allsmäktig. Din blod törstiga maktgalna hyena. Era dagar är räknade. Och den dagen friheten kommer kommer ni alla ställas tills inför rätta. Du tror ju på gud och rättvisa eller hur……….

  28. Sara Says:

    Som nationalekonom kan jag tala om för dig Firooz att Iran har INTE sköt ekonomin på ett exmplariskt sätt. Ett land med 20-30% infaltion och 20 % arbetslöshet är ett land med djupa ekonomiska problem. Detta kallas stagflation, och det har blivit värre under Ahmadinejads 4 år. Detta är fakta och går inte att neka.

  29. Sanaz Says:

    För mig är nazister och fundametalistiska islmasiter som dig Firooz likställda. Världen bör vara rädd för er, och kämpa mot er. Så Ja du bör spärras in på guantanamo, eller ännu bättre ett psykhem. För såna som du är mentalt sjuka och ett hot mot demokratin och säkerheten i världen.

    • Daniel Scythe Says:

      Sanaz
      Jag håller inte med Firooz i hans försvar av Irans ledare men jag står fast vi det jag skrev tidigare. Jag trodde inte att demokrati gick ut på att spärra in oliktänkande i Guantanamo eller psykhem. Du är inte så trovärdig i ditt försvar av demokrati på det sättet.

  30. Daniel Scythe Says:

    Jag tycker att folk lägger för mycket åsikter i munnen på de som demonstrerar i Iran just nu. En oberoende opinionsundersökning som gjorts stödjer faktiskt det faktum att majoriteten stödjer det stadsskick som de har idag. Jag skulle naturligtvis önska att så inte var fallet, jag hoppas naturligtvis att den opinionsundersökningen var fel eller att det åtminstone blir så att folk ändrar sig efter de oroligheterna som sker nu. Jag skulle dessutom vilja se deras stadsskick vara underställt en demokratisk process med jämna mellanrum.
    Bara för att vi inte skulle vilja leva med ett Väktarråd som bestämmer allt i slutändan innebär det inte att majoriteten i Iran inte vill göra det.
    Jag vill inte ha någon kung i Sverige heller även om han inte får bestämma något men majoriteten vill tyvärr det även om jag tycker att det är en onödig och odemokratisk relik från feodalsamhället. Jag kan tänka mig att det finns folk i andra länder som inte kan förstå varför Sverige vill ha en stadschef som de inte får välja även om det bara är en galjonsfigur.

    • Sep Says:

      Jag förstår att människor utanför Irans gränser kan uppfatta det som att åsikter stoppas i munnen på demonstranterna. Men du måste komma ihåg, att det är inte rätt att använda oberoende opinionsundersökningar och ordet ”majoritet” i en regim som den i Iran idag. Majoritet och folkets vilja fungerar bara i en riktig demokrati. Därför finns det all anledning att ifrågasätta folkets vilja och det folket egentligen vill. Visst, det finns dem som stödjer väktarråden, men det är också dem som har makten. Makten stödjer sig själv i Iran och tar till alla medel för att behålla den. Det har vi bevittnat i många år.
      När vi ändå pratar om majoritet. Majoriteten, dvs. 70 % av invånarna i Iran är mellan 20-30 år, ungdomar och studenter. Det är väldigt få av dem som starkt stödjer den islamiska regimen i dagens Iran. Det är inte heller konstigt, att det är mestadels denna grupp som vågar visa sitt missnöje öppet på gatorna. Det är inte heller konstigt, att uppror som den för 10 år sen i Teheran, började i Teherans universitet.
      Ungdomar, studenter och andra intellektuella i Iran har alltid ansetts vara ett hot mot regimen. Varför? Jo, för att dem vet hur friheten ser ut, dem vet att kontakten med västvärlden är viktig. Dem vet att vägen till yttrandefrihet leder till demokrati.
      Hur kan majoritet, 70% av folket i Iran stöjda en regim som spiller blodet på en ung kvinna i famnen på sin far? Hur kan majoriteten stödja en regim som knäpper käften på intellektuella profiler? Jo för att dem vet att frihet, Azadi, är en mänsklig rättighet även i Iran. Men för regimen, är det ett hot.

      • Daniel Scythe Says:

        Tja, då tror jag att vi mer förstår varandra. Jag vill också ha demokrati i Iran. En opinionsundersökning kan aldrig ersätta fria val. Jag tycker också att oavsett vad majoriteten sen vill ha så måste fria opinionsyttringar och andra mänskliga rättigheter accepteras.

        Jag tror säkert att väldigt många i Iran är åtminstone reformister. Det ska bli intressant att se hur många som är revolutionärer. Det kanske visar sig att det är en majoritet, de senaste dagarnas händelser kan dessutom mycket väl ha radikaliserat många som bara var reformister innan.

        Min poäng är egentligen bara den att man bör vara försiktiga med att dra för förhastade slutsatser då det bästa vi kan göra är bedömningar och gissningar och de kan ju som sagt inte ersätta fria val.

        Jag tänkte delvis på ditt inlägg när jag skrev det du svarade på men det finns inlägg som jag ställer mig än mer skeptisk till. Ganska långt upp finns ett inlägg av en Karin som säger ”Det finns ingen i Iran som vill ha Ahmadinejad eller någon annan konservativ ayatolla heller för den delen.” Det är en grov generalisering som jag inte tror det minsta på däremot.

        Jag hoppas allt det här slutar så bra som möjligt. Jag hoppas dessutom att om Iran blir fritt och demokratiskt så kan det kanske börja påverka fler stater i den regionen, både de som är emot västvärlden och de som är mer eller mindre diktatoriska lydstater till USA. Det vore verkligen intressant.

  31. Sep Says:

    Och till dig FIROOZ AGHDAM:

    Jag vet inte hur mycket riksdaler, som varje månad överförs från Djomhorie eslami, till ditt konto. Jag vet att du extraknäckar genom att systematiskt sprida pro-regimens propaganda och hjärntvätta utomstående på olika bloggar.
    Du ska veta att dina inlägg, tas med en nypa salt…

  32. LD Says:

    Att Firooz extraknäckar åt regimen råder det ingen tvekan om Sep. Det är så övertydligt och skrämmande. Tänk att man kan sälja ut sitt land och folk på det sättet. Du är ett skämt Firooz och folk skrattar åt dig!

    Till dig daniel: Vårt folk har levt i koncentrations läger i 30 år. Tro mig jag har varit där! Den enda folket vill ha är riktiga fria val precis som i Sverige. Det är enda gången vi verkligen kan säga vad folket vill ha. Men det är svårt när vi blir motarbetade av EX. folk som FIROOZ. Min familj har haft spioner som infiltrerat oss här i Sverige som sedan blivit utvisade av säpo. Så det jag säger är inte taget ur luften. Jag har själv varit och demonstrerat utanför ambassaden i London nu i veckan. En spion/ någon som jobbade för regimen stod längst fram och tog ett kort på mig och sa ” vänta bara tills du sätter din fot i iran”. Det är denna stat som Firooz försvarar. Du måste förstå att vi som Iranier blir mycket upprörda. Som tur är, finns det ju ingen som tar honom på allvar. Det har jag förståt nu när jag läst inläggen och svaren han får på den olika bloggarna.

    • Daniel Scythe Says:

      Jo, jag vet och jag kan absolut förstå att han retar gallfeber på er och att han dessutom är en skrämmande påminnelse om det förtryck som den iranska regimen utövar både inom och utanför landets gränser.

      Jag kan tänka mig att jag framstår som lite för distanserad och ibland överlägsen när jag diskuterar frågorna men det är inte min mening. Det har mest att göra med att jag har läst så mycket dumheter som till och med våra stora svenska tidningar skriver. Det finns tillräckligt att kritisera regimen för utan att ta till saker som är välkända felaktigheter som tidningarna har gjort och jag är dessutom irriterad på att tidningarna också drar förhastade slutsatser om vad folk egentligen protesterar mot och demonstrerar för.

      Jag känner lite att vi här har massor av folk som har problemet att de som styr deras land inte lyssnar på dem utan lägger ord i deras munnar och sen kommer utländska medier och gör samma sak genom att lägga andra ord i deras munnar.

      Vad jag önskar dem är demokrati och yttrandefrihet så att de själva får säga vad de vill och tycker som individer. Vad vi kan göra i Sverige är inte att föra deras talan utan att stödja dem i sin kamp att föra sin egen talan.

  33. Firooz Aghdam Says:

    Ni som kallar Er iranier och sviker Ert land kommer få ett lämpligt svar från Irans folk liksom de svaren Ni har fått under 30 år!
    Ni är icke demokratiska fascister som vill lura svenska folk utan resultat!

  34. LD Says:

    Tack Firooz för att du äntligen visade ditt riktiga ansikte! Du har just bevisat det vi försökt förmedla.

Lämna ett svar till Oliver Avbryt svar