Skatteåterbäring! (och pigavdrag)

by

Nu kommer snart skatteåterbäringen, jag och många med mig glädjes åt allt ifrån någon hundrapp till åtskilliga tusenlappar, då kan man ju fråga sig varför denna dramatiska ökning. Kan det möjligt vis ha något att göra med de moderata skattesänkningarna att göra? Helt rätt. Min hypotes är att det här är ett resultat utav de pigavdrag, eller förlåt, avdrag för hushållsnära tjänster som regeringen Reinfeldt införde som har fått full effekt. Nu när vi ser tillbaka så kan vi konstatera precis de saker som oppositionen höjde ett varningens finger över. De hushållsnäratjänsterna utnyttjas främst i de välbeställda områdena så som Danderyd, det anses inte som ett sätt att stimulera marknaden i och med att dessa människor ändå inte beräknas spendera vare sig mer eller mindre pengar, i vart fall inte på den inhemska marknaden. Det krävs nog inte direkt en nationalekonomisk examen för att kunna konstatera att pigavdraget är ett misslyckande, en skattesänkning för de alldra rikaste.

I en finanskris krävs, så som Statsministern själv brukar påpeka, ansvarsfulla finanser. Den stora skillnaden i hans och min syn är att jag inte tror att skattesänkningar är vägen till ökad trygghet för statliga finanser. Jag tror inte att skattesänkningar som i första hand går till de rikaste 10% är lösningen. Jag tror inte heller att en passiv arbetsmarknadspolitik ger jobb åt de 25% unga som står utan. En sak står klart, klarar vi inte jobben, klarar vi inte skatteintäkterna och finansieringen va välfärden.

Etiketter: ,

Kommentera

