Världsmiljö, vadå?

by

Idag är det värdsmiljödagen, en dag som kommit lite i kläm. I och med hur högt miljöfrågorna har lyfts i det Europaval som smyger sig allt närmare så hade jag trott att just världsmiljödagen i år skulle få en än tydligare roll, så verkar dock inte fallet vara.

Idag ska vi tänka lite extra på miljön och de konsekvenser och den stora inverkan som våra liv ändå har på jorden. Jag kan själv komma på mig själv med att springa runt med en dator i vänteläge i väskan, lämna tänt på toaletten eller för den delen glömma släcka ner när jag går hemifrån. Jag tror kanske inte att vi löser problematiken kring globaluppvärmning för att jag blir bättre på att släcka, inte stå med öppen kylskåpsdörr när jag funderar på vad jag ska äta till middag etcetera men jag tror att det går att göra skillnad. Med en överhängande risk för att låta klyschig så tror jag att miljöfrågorna hjälps en bit på traven utav de små förändringarna i vår vardag.

Självklart ligger den största vikten ändå på det politiska planet och vad våra folkvalda är beredda att göra för miljön. Då blir det uppriktigt svårt när inte alla vi väljare får tydliga alternativ att ta ställning till, Maria Wetterstrand skrev ett klokt inlägg på sin blogg efter den första partiledardebatten. En debatt som skulle ha handlat om alternativen i europapolitiken men kom i mångt och mycket in på den inrikespolitiska debatten i vilket fall, två arenor där de politiska förutsättningarna ser så oerhört olika ut.

Har du inte bestämt dig för hur du ska rösta på söndag så hoppas jag i alla fall att du tänker på Miljön. Vi står inför ett miljö- och klimathot som är större än den ekonomiska krisen, egentligen mer akut också, för vi har bara en värld. Det perfekta i den här situationen är då att man i en finanskris måste våga satsa sig ur den, detta underlättar stora satsningar på att rädda miljön. I finanskrisrens spår måste vi stoppa den skenande arbetslösheten, EU borde satsa stort på järnvägar och andra gröna jobb!

Kryssa Åsa Westlund den 7:e Juni.

Kryssa Åsa Westlund den 7:e Juni.

 

Medan moderate #3 Christoffer Fjällner tror att det är omöjligt att rädda världen på grund av personerna i Bryssel, det vill säga hans egen parti grupp, så vet #3 Åsa Westlund(s) att det går att agera mot en klimatkatastrof. På söndag är det du som väljer vilka värderingar som ska styra Europa, agera för miljön, agera för förändring.

Andra som bloggar på samma tema:
ArvidFalk.se, Alexandra Einerstam, Johan Ulvenlöv, Haningeposten, Åsa Westlund, Viskot

Kommentera

