Fildelning, jorbruksstöd och kandidater

by

aftonbladet kan vi idag läsa att herr Statsminister inte aldrig har laddat ner, något som föga förvånar någon! Stiftar man lagar som bestraffar en hel generation så kan man inte ha någon koll alls. Jag tror att vi måste ha nya lösningar som dels kan tillgodose upphovsrättsinnehavaren/na men också vara en lösning som majoriteten av folket vill ha. För mig finns två möjliga lösningar: All nerladdning som sker för privatbruk ska vara lagligt och endast kommersiell nedladdning ska vara illegalt. Alternativet till det vore enligt min mening att alla ska kunna ladda ned efter behov men att då lägga någon form av solidarisk avgift på ett par kronor på samtliga bredband i Sverige. Om de seriösa riksdagspartierna inte löser problemet så förstår jag helt och fullt att lobbygrupper så som Piraterna faktiskt får den utbredning och de stöd de idag fått.

Om tre dagar beslutas också om vilken riktning EU:s jordbruksstöd ska ta och vad det ska användas till. (S) tror på en radikal minskning och att lägga pengarna på infrastruktur i form av järnvägar till höghastighetståg, satsning på forskning för framtidens gröna jobb och utbildning, praktik och jobb åt unga. Alliansens partier sitter däremot bara och mumlar, de påstår att de vill dra ner det, men hur mycket och göra vad istället? Det svarar de däremot inte riktigt på. Jag kan inte och kommer aldrig att vara nöjd så länge kungafamiljerna (aftonbladet) runt om i Europa kammar hem stora pengar, jag kommer inte heller att tycka att det är okej så länge en fransk ko får mer pengar än de bistånd EU ger till ett svältande barn i ett flyktingläger någonstans i Afrika. Jag gör en tant Bildt och säger BASTA till jordbruksstödet.

När vi ändå är inne på henne så tycker jag att det märks att det i det här valet endast är de gamla, konservativa och tråkiga moderaterna vi har att göra med. Hon har fått en egen kampanjlåt, som för övrigt känns som den största PR miss moderaterna har gjort i den här valrörelsen., men den är i alla fall skriven utav Eddie Oliva. (youtube). På hans meritlista kan vi se en hel del Berlusconi, bara det berättar väl lite om vilken inrikning det är på Anna-Maria Corazza Bildts politik. Mot ett äktenskap för alla, restriktivitet när det gäller aborter och tycker hon samma sak som Berlusconi i flyktingfrågan mån tro? Det är nämligen så att Italiens starke man har beslutat att skicka tillbaka alla flyktingar före de ens har rätten att söka asyl, före de ens kommer in i landet, redan när de är på en skranglig båt på väg ifrån Afrika.

Jag läste precis Alexandra Einersams blogg där Evin Cetin idag är gästbloggare och skriver om varför hon kandiderar, vad hon vill driva och vad hennes ambitioner är i parlamentet. Min åsikt är att fler kvinnor behövs i EU-parlamentet för att förändra de strukturer som finns där, jag vill också se en ökad mångfald i parlamentet. Vi måste ha människor med olika bakgrund och olika erfarenheter för att driva Europa i rätt riktning, ett Europa som gör världen bättre är också ett Europaparlament som speglas av olika erfarenheter. Om det så är Åsa Westlund för miljö, EU erfarenhet och som småbarnsförälder eller Ardalan Shekarabi som under sin uppväxt levt som gömd flykting eller någon annan kandidat så hoppas jag att du röstar på Socialdemokraterna. Ett framgångsrikt Europa kräver investeringar, klimatsmart nytänk och mångfald.

Andra som Bloggar om samma sak:
Andreas Sjölander, Rödaberget, Monica Green, Karinsvärld, Johan Ulvenlöv

Kommentera

