Sanna Rayman och de 25 procenten

by

Efter att SVD prenumerationen mystiskt upphörde har jag fått göra något så omständligt som att läsa den på Webben dagligen. Jag satt och läste ledarsidan för en liten stund sedan, skriven av Sanna Rayman, en riktigt bra skribent även om jag långt ifrån håller med henne i alla hennes analyser.

Dagens tema var ungdomsarbetslöshet, en av de värsta situationerna i Europa beskrev Sanna, tyvärr konstaterar jag att det är värre än så, vi har den värsta med 25%. Hon pratar om, och hyllar, möjligheten till utlandsstudier och jobb utomlands. Något som är fantastiskt bra att vi har möjlighet till men vi måste se till att arbetsmarknaden faktiskt fungerar här hemma också.

Hon lägger fram en argumentation som ser ut såhär: Om att jobba utomlands: ”Det här året brukar i efterhand ofta efteråt refereras till som en fantastisk tid”  Varpå hon instinktivt angriper LAS, lagen om anställningsskydd, som roten till allt det onda och avslutar med… ”Jag har aldrig hört någon beskriva sin tid i en arbetsmarknadsåtgärd som fantastisk.”

Jag tycker nästan att det blir lite naivt att ha inställningen att om LAS slopas, blir det bättre för löntagarna. Ett slopande av LAS tar makten från löntagare och fackförbund och ger all makt till arbetsgivarna, adjö anställningstrygghet! När det gäller arbetsmarknadsåtgärderna kanske det inte är det sexigaste man kan göra men betydligt hetare än att tvingas gå på socialbidrag – det är garanterat inte en fantastisk tillvaro.

 Jag hoppas istället att Sanna Rayman driver på gentemot den regering hon ändå verkar stötta för att ingripa och göra något åt ungdomsarbetslösheten. Nu i dagarna tar över 100.000 människor studenten samtidigt som färre blir antagna till Universitet och högskolor, samtidigt som vi har 25% ungdomsarbetslöshet. I debatter låter det nästan som att statsministern tycker att dessa ska, liksom Sanna Rayman hyllade, åka utomlands! Jag vill åtminstone ha jobb i Sverige.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2994035.svd

Kommentera

